سرویس برتر

علت داغ شدن جاروبرقی و نحوه رفع آن

علت داغ شدن موتور جاروبرقی چیست؟

علت داغ شدن جاروبرقی چیست؟ جاروبرقی یکی از پرمصرف ترین لوازم برقی منزل است که وظیفه تمیز کردن سطوح از زباله و گرد و خاک را برعهده دارد.

جاروبرقی امکان دارد با مرور زمان یا استفاده نادرست دچار مشکلاتی می شود. گاهی اوقات هنگام استفاده از جاروبرقی متوجه داغ شدن بیش از اندازه جاروبرقی می شوید که امکان دارد همراه با بوی سوختگی باشد در این صورت سریعا جاروبرقی را از پریز برق جدا کنید و اقدام به رفع این مشکل کنید تا از بروز مشکلات جدی تر و آسیب رساندن به قطعات دیگر جلوگیری کنید.

این مشکل بنا به دلایل متفاوتی اتفاق میافتد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد. برای آشنایی با علت داغ شدن جاروبرقی و نحوه رفع کردن این مشکل با سرویس برتر همراه باشید.

فهرست صفحه

علت داغ شدن جاروبرقی

اگر هنگام استفاده از جاروبرقی با مشکل داغ شدن جاروبرقی مواجه شده اید سریعا دستگاه خود را از پریز برق جدا کنید و اجازه دهید یک ساعت استراحت کند. بعد از یک ساعت مجددا جاروبرقی را به پریز برق وصل کنید و آن را روشن کنید اگر بعد از چند دقیقه استفاده، مجددا دستگاه شما بیش از اندازه داغ شد بهتر است جهت بررسی و تعمیر جاروبرقی خود اقدام کنید.

دلایل داغ شدن جاروبرقی

  • پر بودن پاکت جاروبرقی
  • انسداد شلنگ، تلسکوپی و برس
  • کثیفی فیلتر
  • استفاده مداوم از جاروبرقی و اعمل فشار زیاد به آن
  • ضربه خوردن جاروبرقی

 

  • خرابی لاستیک نگهدارنده موتور
  • خرابی ترموستات
  • خرابی برد
  • خرابی فن
  • معیوب شدن موتور جاروبرقی

پر بودن پاکت جاروبرقی

پر بودن کیسه جاروبرقی یکی از اصلی ترین دلایل داغ شدن جاروبرقی ( The couse of the vacuum cleaner healting up ) است. با پر شدن کیسه، مقداری از گرد و غبار خارج شده و به داخل موتور منتقل می شود و باعث داغ شدن موتور می شود.

برای جلوگیری از این مشکل هیچ وقت نگذارید کیسه جاروبرقی بیش از حد پر شود و پیشنهاد میشود از کیسه های یکبار مصرف استفاده شود.

انسداد شلنگ، تلسکوپی و برس جاروبرقی

گاهی اوقات مسدود شدن قطعات جاروبرقی میتواند باعث شود هوا در جاروبرقی به درستی عبور نکند و علت داغ شدن جاروبرقی باشد.

برای رفع این مشکل به ترتیب زیر عمل کنید.

  • جاروبرقی را از پریز برق جدا کنید.
  • برس را چک کنید امکان دارد با مو و آشغال مسدود شده باشد آن را رفع کنید.
  • خرطومی و لوله تلسکوپی را چک کنید در صورت مسدود بود، رفع انسداد کنید.
  • هواکش ها و فن را از گرد و غبار تمیز کنید.

 

کثیفی فیلتر علت داغ شدن جاروبرقی

فیلترها در جاروبرقی از ورود گرد و غبار و کثیفی به سمت برد و موتور جلوگیری میکند تا این قطعات آسیب نبینند.

با مرور زمان این فیلترها کثیف می شوند و عملکرد صحیح خود را از دست می دهند و این مشکل باعث گردش نامناسب هوا به داخل دستگاه و در نهایت داغ شدن جاروبرقی می شود.

برای جلوگیری از این مشکل بطور دوره ای دستگاه خود را سرویس کنید و فیلتر را تمیز کنید. در صورتیکه فیلتر خراب شده است آن را تعویض کنید.

اعمال فشار زیاد به جاروبرقی

گاهی اوقات استفاده مداوم از جاروبرقی باعث فشار آمدن به موتور می شود و این مشکل علت داغ شدن جاروبرقی است.

برای جلوگیری از این مشکل موارد زیر را رعایت کنید.

  • در ساعات اوج مصرف از جاروبرقی استفاده نکنید.
  • با پا کلید خاموش و روشن را فشار ندهید.
  • از قدرت مکش متوسط جاروبرقی استفاده کنید.
  • از جارو کشیدن سطوح خیس بپرهیزید.
  • جاروبرقی را در جای خشک، دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  • به طور مداوم و طولانی مدت از جاروبرقی استفاده نکنید بعد از 15 دقیقه استفاده چند دقیقه اجازه دهید دستگاه استراحت کند.

ضربه خوردن جاروبرقی

گاهی اوقات استفاده نادرست از جاروبرقی و ضربه خوردن آن باعث می شود جاروبرقی عملکرد صحیح خود را از دست بدهد.

با ضربه خوردن دستگاه و آسیب دیدن قطعات امکان دارد قطعات دیگر نیز آسیب ببینند و این مشکل علت داغ شدن جاروبرقی باشد که برای رفع آن باید تمامی قطعات جاروبرقی چک شود و قطعه آسیب دیده تعمیر یا تعویض شود تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود. 

خرابی لاستیک نگهدارنده موتور جاروبرقی

لاستیک نگهدارنده موتور، همانطور که از اسم آن مشخص است وظیفه نگهداری موتور جاروبرقی را برعهده دارد. لاستیک نگهدارنده موتور از موتور در برابر لرزش و سرعت زیاد جلوگیری می کند و خرابی این قطعه میتواند علت داغ شدن جاروبرقی باشد.

این لاستیک امکان دارد با مرور زمان پوسیده یا فرسوده شود یا از جای خود خارج شود که این مشکل باعث می شود سرعت موتور افزایش پیدا کند و موتور داغ شود.

خرابی ترموستات جاروبرقی

خرابی ترموستات میتواند علت داغ شدن جاروبرقی باشد. ترموستات قطعه الکترونیکی است که در اکثر لوازم برقی به کار رفته است و وظیفه کنترل دما را برعهده دارد و از بالا رفتن دمای موتور بیشتر از حد مجاز جلوگیری می کند.

روی ترموستات عددی درج شده است که نشان می دهد در چه دمایی ترموستات باز و بسته می شود. اگر دمای جارو برقی به بالاترین دمای مورد نظر برسد ترموستات فعال می شود و جریان برق را قطع می کند تا از آسیب دیدن موتور و خطر آتش سوزی جلوگیری کند.

در صورت خرابی ترموستات و عدم توجه به این مشکل در نهایت منجر به سوختن موتور می شود زیرا اگر ترموستات خراب باشد با بالا رفتن دمای دستگاه جریان برق قطع نمیشود و باعث می شود موتور جاروبرقی بیش از اندازه داغ شود.

برای رفع این مشکل با اهم متر، ترموستات را چک کنید در صورت خرابی، با تعویض ترموستات این مشکل به آسانی رفع می شود.

خرابی برد الکترونیکی یکی از دلایل داغ شدن جاروبرقی

برد یکی از مهم ترین قطعات در لوازم برقی است که فرمان های مختلفی را دریافت و ارسال می کند. خرابی برد باعث می شود عملکرد صحیح تمامی قطعات از جمله ترموستات مختل شود و فرمان خاموش شدن دستگاه صادر نشود که این مشکل میتواند علت داغ شدن جاروبرقی باشد.

برای رفع این مشکل باید برد تعمیر یا تعویض شود و انجام این کار بسیار تخصصی است و حتما باید از متخصصین کمک بخواهید.

خرابی فن جاروبرقی علت داغ شدن جاروبرقی

فن یکی از اصلی ترین قطعاتی است که نقش مهمی در داغ نشدن جاروبرقی دارد. فن وظیفه دارد هوای داغ موجود در قسمت موتور را به خارج از دستگاه هدایت کند تا از داغ شدن بیش از اندازه موتور جاروبرقی جلوگیری کند و عملیات مکش اتفاق بیافتد.

خرابی فن یکی از اصلی ترین دلایل داغ شدن جاروبرقی است. برای رفع این مشکل درب جاروبرقی را باز کنید و جاروبرقی را روشن کنید اگر فن صدا ندهد به معنای خراب بودن آن است و باید فن را تعویض کنید.

معیوب شدن موتور جاروبرقی

اگر آسیب دیدن موتور جاروبرقی، علت داغ شدن جاروبرقی باشد باید بررسی و تعمیر آن را به متخصصین بسپارید. داغ شدن موتور جاروبرقی تا حدی، طبیعی است اما بیش از اندازه داغ شدن آن باعث سوختن موتور و آسیب رساندن به قطعات دیگر جاروبرقی می شود.

اگر داغ شدن جاروبرقی همراه با بوی سوختگی باشد نشان دهنده نیم سوز شدن موتور است و باید سریعا اقدام به تعمیر آن کنید. اگر داغ شدن جاروبرقی همراه با بوی سوختگی و دود باشد احتمالا اجزای موتور سوخته است و موتور باید بطور کامل تعویض شود.

برای تعمیر موتور جاروبرقی کافیست با شماره 67549-021 تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *