سرویس برتر

علت روشن نشدن جاروبرقی و نحوه رفع آن

علت خاموش شدن جاروبرقی

علت روشن نشدن جاروبرقی چیست ؟ چرا جاروبرقی روشن نمیشود ؟ اگر جاروبرقی روشن نمیشه چیکار کنم ؟

جاروبرقی یکی از لوازم کاربردی در منزل است که از آن جهت تمیزی استفاده میشود . این دستگاه پرکاربرد گاهی اوقات با مشکلاتی رو به رو میشود . اگر با روشن نشدن جاروبرقی مواجه شده اید یا بعد از روشن کردن جاروبرقی خاموش میشود اصلا جای نگرانی نیست . این مشکل گاهی اوقات با رعایت کردن نکاتی به آسانی قابل رفع شدن است .

برای رفع مشکل ابتدا باید علت روشن نشدن جاروبرقی را بدانید . ما در این صفحه قصد داریم تمامی موارد مربوط به این مشکل را مورد نقد و بررسی قرار دهیم ، با سرویس برتر همراه باشید .

فهرست صفحه

علت روشن نشدن جاروبرقی

دلایل روشن نشدن جاروبرقی در حین کار عبارت اند از :

 

  • خرابی پریز برق یا قطعی برق
  • خرابی دوشاخه جاروبرقی
  • خرابی سیم جمع کن جاروبرقی
  • خرابی دکمه های روشن و خاموش
  • پر بودن کیسه جاروبرقی
  • کثیفی یا مسدود شدن فیلتر جاروبرقی
  • اتصالی قطعات داخلی جاروبرقی
  • تمام شدن زغال جاروبرقی
  • خرابی برد الکترونیکی
  • خرابی بی متال موتور
  • خرابی رله جاروبرقی
  • خرابی فن دستگاه
  • بالا رفتن غیر طبیعی دمای موتور
  • بالا رفتن آمپر موتور
  • قطع شدن سیم پیچ موتور
  • معیوب شدن موتور جاروبرقی

روشن نشدن جاروبرقی مستقیما با یکی از موارد بالا در ارتباط است ، در ادامه مطلب به چگونگی تست و برطرف کردن مشکل خواهیم پرداخت .

خرابی پریز برق علت روشن نشدن جاروبرقی

گاهی اوقات امکان دارد علت روشن نشدن جاروبرقی موارد ابتدایی باشد که به آسانی قبل رفع شدن است مثلا پریدن فیوز یا قطعی برق و …

زمانیکه با روشن نشدن جاروبرقی مواجه میشوید قبل از اقدام به هر کاری ابتدا برق منزل را چک کنید امکان دارد برق محل قطع باشد سپس فیوز برق را چک کنید . اگر مشکل از برق ورودی و فیوز برق نبود جاروبرقی را با پریز برق دیگری تست کنید اگر مشکل از پریز برق بود آن را تعویض کنید .

خرابی دوشاخه علت روشن نشدن جاروبرقی

قطعی یا اتصالی سیم های رابط جاروبرقی میتواند یکی از دلایل روشن نشدن جاروبرقی باشد .

بعد از چک کردن پریز و فیوز برق به سرغ دوشاخه جاروبرقی بروید و آن را چک کنید . برای رفع مشکل روشن نشدن جاروبرقی ، دوشاخه ، محل اتصال سیم به دوشاخه و سیم جارو برقی را با ولت متر چک کنید . اگر سیم جاروبرقی دچار پارگی یا قطعی شده است آن را تعویض کنید .

 

قطعی در سیم جمع کن دلیل روشن نشدن جاروبرقی

خرابی سیم جمع کن میتواند یکی از دلایل روشن نشدن جاروبرقی باشد . اگر سیم جمع کن یا پلاتین های آن دچار قطعی شوند ممکن است جاروبرقی خاموش و روشن شود ، این مورد معمولا زمانی که جاروبرقی جابجا میشود قطع و وصل میشود .

برای اطمینان از سالم بودن سیم جمع کن باید آنرا باز کرد و بطور دقیق تست کرد . بهتر است رفع این مشکل را به متخصصین بسپارید .

 

خرابی دکمه های خاموش و روشن دلیل اصلی روشن نشدن جاروبرقی

خرابی دکمه های روشن و خاموش جاروبرقی یکی از اصلی ترین دلایل روشن نشدن جاروبرقی است . اگر برای خاموش و روشن کردن دکمه های جاروبرقی از پا استفاده میکنید فشار بر کلیدها میتواند باعث خرابی دکمه و روشن نشدن جاروبرقی شود یا تجمع گرد و غبار بر زیر پایه های دکمه نیز میتواند باعث عدم عملکرد صحیح دکمه ها شود .

برای رفع این مشکل باید کلیدهای جارو برقی تعمیر یا تعویض شوند .

 

پر بودن کیسه جارو برقی و کثیفی فیلتر علت روشن نشدن جاروبرقی

پر بودن کیسه جاروبرقی و کثیفی فیلتر نمیتواند علت روشن نشدن جاروبرقی باشد اما میتواند باعث خاموش شدن دستگاه شود و در صورت عدم توجه به آنها باعث آسیب رساندن به قطعات دیگر و در نهایت روشن نشدن جاروبرقی شود .

برای جلوگیری از مشکل روشن نشدن جاروبرقی و افزایش طول عمر دستگاه موارد زیر را رعایت کنید .

  1. کیسه جاروبرقی را قبل از پر شدن کامل تعویض کنید .
  2. کیسه جاروبرقی را چک کنید دچار پارگی نشده باشد .
  3. بعد از هر 2 هفته استفاده از دستگاه فیلتر را تمیز کنید .
  4. بعد از هر 6 ماه استفاده از دستگاه فیلتر را چک کنید و در صورت نیاز تعویض کنید .

تمام شدن زغال جاروبرقی

زغال موتور جاروبرقی از جنس گرافیت است و نقش مهمی در عملکرد موتور دارد . تمام شدن زغال باعث میشود موتور به درستی کار کند یا علت روشن نشدن جاروبرقی باشد .

گاهی اوقات تمام شدن زغال جاروبرقی با خاموش شدن دستگاه و بلند شدن دود از دستگاه ، جرقه زدن جاروبرقی همراه است که کاربران تصور میکنند موتور دستگاه سوخته است .

بررسی مشکلات مربوط به موتور حتما باید توسط متخصصین انجام شود زیرا تشخیص نادرست مشکل میتواند منجر به تعویض کامل موتور و هزینه های بالا شود .

برای تعمیرات جاروبرقی کافیست با شماره 67549-021 تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان ممکن جاروبرقی شما به کارگاه منتقل شود و اقدام به تعمیر آن شود .

خرابی برد الکترونیکی دلیل روشن نشدن جاروبرقی

برد الکترونیکی مغز جاروبرقی است ، مغزی که با توجه به خواسته شما میتواند برنامه ای برای کارکرد جاروبرقی شما تعیین کند . خرابی برد باعث میشود عملکرد تمامی قطعات مختل شود و در نهایت حتی علت روشن نشدن جاروبرقی باشد .

زمانی که برد نتواند دستور صحیح و درست بدهد ، یا رله راه انداز برد خراب شود امکان روشن نشدن جاروبرقی یا حتی خاموش شدن جاروبرقی بعد از چند ثانیه یا دقیقه هست .

برای رفع این مشکل باید برد جاروبرقی توسط متخصصین بررسی و اقدام به تعمیر یا تعویض برد شود .

 

خرابی بیمتال علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

بیمتال از دو ورقه فلز ناهم جنس ساخته شده است ، این دو ورقه در سر راه برق موتور قرار گرفته ، این دو فلز واکنش متفاوتی در حین مواجه با گرما دارند .

یکی از ورقه های بیمتال در صورت گرم شدن تغییر شکل میدهد و از روی ورقه دوم جاری میشود ، طبیعتا در این زمان جریان برق قطع میشود .

این جریان تا زمانی قطع است که بیمتال خنک شود و دوباره برروی ورقه دوم قرار بگیرد .

بیمتال ممکن است بعد از بارها گرم و سرد شدن خاصیت خود را از دست بدهد ، در اینصورت باید بیمتال جدید جایگزین شود .

دلیل اصلی خاموش شدن جاروبرقی در حین کار میتواند بیمتال باشد و در نهایت علت روشن نشدن جاروبرقی باشد .

 

خرابی رله علت روشن نشدن جاروبرقی

رله جاروبرقی وظیفه قطع و وصل کردن برق ورودی موتور جاروبرقی را برعهده دارد . خرابی رله یکی از دلایل روشن نشدن جاروبرقی است .

در صورت خرابی این قطعه رفع این خرابی را باید به متخصصین بسپارید تا تمامی قطعات مرتبط با موتور بررسی و در صورت آسیب تعمیر یا تعویض شوند تا از آسیب زدن به موتور و سوختن آن جلوگیری شود .

نوسانات برق ، استفاده مداوم و نادرست از جاروبرقی ، داغ شدن بیش از حد دستگاه و عوامل دیگر میتواند باعث خرابی رله شود .

بالا رفتن دمای موتور علت روشن نشدن جاروبرقی

بالا رفتن دمای موتور کلا 2 دلیل دارد :

  1. عدم گردش مناسب هوا برای خنک شدن موتور
  2. خرابی یا اتصال سیم پیچ و افزایش شدت جریان مصرفی

مورد اول بخاطر کثیفی فیلتر های جاروبرقی ، پربودن کیسه ، ورود گرد و غبار به داخل موتور بوجود می آید ، این مشکل معمولا با کم شدن مکش جاروبرقی همراه است .

مورد دوم به علت خرابی موتور است و نیاز به بررسی بیشتر توسط تعمیرکار و در نهایت تعمیر موتور جاروبرقی دارد .

 

معیوب شدن موتور اصلی ترین علت روشن نشدن جاروبرقی

موتور یکی از اصلی ترین قطعات جاروبرقی است که خرابی آن عملکرد صحیح جاروبرقی را مختل میکند .

اگر با بررسی موارد بالا مشکل روشن نشدن جاروبرقی برطرف نشود سراغ موتور جاروبرقی بروید احتمالا موتور نیم سوز شده است یا سوخته است .

خرابی موتور یکی از دلایل روشن نشدن جاروبرقی است . سوختن یا نیم سوز شدن موتور معمولا با بوی سوختگی همراه است بنابریان زمانیکه بوی سوختگی از جاروبرقی به مشامتان رسید بلافاصله جاروبرقی را خاموش کنید و نسبت به تعمیر آن اقدام کنید .

موتور جاروبرقی دارای قطعات زیادی است که حتما باید توسط متخصصین بررسی و قطعه آسیب دیده تعمیر یا تعویض شود و در صورت نیاز و سوختن موتور اقدام به تعویض کامل موتور شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *