جستجو کردن
جستجو کردن

سرویس برتر

علت نشت آب از ماشین ظرفشویی و آموزش رفع آن

نشت آب از ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات متداول در ماشین های ظرفشویی است که نگران کننده به نظر می رسد . 

افرادی که از ماشین ظرفشویی استفاده می کنند گاهی اوقات با مشکلاتی روبه رو می شوند که یکی از آنها نشتی آب از ماشین ظرفشویی است . در این مقاله به دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی می پردازیم تا در صورت مواجه شدن با نشت آب از ماشین ظرفشویی بتوانید برای رفع این مشکل اقدام کنید .

فهرست صفحه

علت نشت آب از ماشین ظرفشویی

تیم سرویس برتر این مقاله را برای شما تهیه کرده است تا با علت نشت آب از ماشین ظرفشویی و آموزش رفع آن آشنا شوید .

دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی شامل موارد زیر است :

  • واشر درب معیوب
  • معیوب شدن بازوی اسپری
  • شناور و سوئیچ شناور معیوب
  • شلنگ تخلیه معیوب
  • گیره های شلنگ معیوب
  • شیر ورودی آب معیوب
  • مسدود شدن مسیر زهکشی
  • اتصالات معیوب
  • پمپ معیوب
  • تراز نبودن ماشین ظرفشویی

واشر درب معیوب علت آبریزی از ماشین ظرفشویی

واشر درب معیوب علت نشت آب از ماشین ظرفشویی است . زمانیکه آبریزی از ماشین ظرفشویی خود مشاهد کردید اولین مرحله باید واشر درب را بررسی کنید .

واشر درب ، پلاستیکی است که زیر درب قرار می گیرد و باعث می شود درب ماشین ظرفشویی محکم بسته شود تا از باز شدن ناگهانی درب و خارج شدن آب از ماشین ظرفشویی جلوگیری کند .

به مرور زمان امکان دارد با تجمع کثیفی پشت واشر ، خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد . واشر درب را بررسی کنید اگر واشر معیوب شده است اقدام به تعویض آن کنید .

برای تعویض واشر درب می توانید واشر درب قدیمی را جدا کنید و محفظه واشر را از کثیفی ها و زباله های انباشته شده تمیز کنید و واشر جدید را با سشوار کمی گرم کنید تا انعطاف پذیری آن بیشتر شود .سپس مرکز واشر را در امتداد بالای درب قرار دهید و بطور همزمان فشار دهید تا واشر در جای خود قرار بگیرد . بعد از نصب واشر درب ماشین ظرفشویی را ببندید و مطمئن شوید واشر در جای خود قرار گرفته است . 

 

معیوب شدن بازوی اسپری

بازوی اسپری نقش مهمی در ماشین ظرفشویی دارد . زیرا در طول چرخه شست و شو آب را روی ظروف اسپری می کند . زمانیکه ظروف را بطور نامناسب در ماشین ظرفشویی قرار می دهید امکان دارد بازوی اسپری را مسدود کند و جلوی چرخش آن را بگیرد .

درصورت وجود ترک در بازوی اسپری ، آبریزی از ماشین ظرفشویی اتفاق میافتد . 

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا ماشین ظرفشویی را از پریز برق جدا کنید . درب را باز کنید قفسه پایینی را جدا کنید و بازوی اسپری را بررسی کنید اگر مانعی برای چرخش بازوی اسپری قرار دارد آن را برطرف کنید اگر خیر ، بازوی اسپری را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و باز کنید .

محل قرارگیری بازوی اسپری را تمیز کنید و بازوی اسپری را چک کنید در صورت معیوب شدن آن را تعویض کنید . 

بعد از انجام این مراحل بازوی اسپری بالایی را نیز چک کنید و در صورت معیوب بودن آن را هم تعویض کنید .

شناور و سوئیچ شناور معیوب

شناور و میکروسوئیچ شناور وظیفه دارند تا از پر شدن بیش از حد ماشین ظرفشویی از آب جلوگیری کند .

محل قرار گیری شناور ، داخل مخزن و قسمت پایین است و  میکروسوئیچ نیز در زیر مخزن و شناور قرار دارد .

شناور با افزایش سطح آب در طول چرخه آبکشی بالا می رود و زمانیکه به سطح مناسب رسید ، سوئیچ شناور اتوماتیک خاموش می شود . اگر شناور و سوئیچ شناور به درستی عمل نکنند سطح آب بیش از حد بالا رفته و آبریزی از ماشین ظرفشویی رخ می دهد . در صورتیکه شناور و سویئچ شناور معیوب شده است اقدام به تعویض آن کنید .

بهتر است این کار را به متخصصین بسپارید و اگر ماشین ظرفشویی شما با هر مشکلی رو به رو شد کافی است با ما تماس بگیرید تا در کوتاه ترین زمان متخصصین ما برای تعمیرات ماشین ظرفشویی شما اقدام کنند .

شلنگ تخلیه معیوب

شلنگ تخلیه ، آب کثیف را از ماشین ظرفشویی به پمپ تخلیه ، لوله و سپس سینک می رساند و تخلیه می کند . شل شدن یا معیوب شدن شلنگ تخلیه یکی از دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی است .

تعمیر شلنگ تخلیه کاری پیچیده است اگر در آن مهارت ندارید کار را به متخصص بسپارید .

برای تعمیر شلنگ تخلیه ابتدا ماشین ظرفشویی را خاموش کنید . پنل را باز کنید تا به شلنگ تخلیه دسترسی پیدا کنید . از بسته شدن درب ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید . شلنگ را چک کنید در صورت معیوب بودن شلنگ اقدام به تعویض آن کنید .

تشتی را زیر شلنگ قرار دهید . گیره شلنگ را باز کنید شلنگ را از پمپ خارج کنید و شلنگ تخلیه آب را هم باز کنید و شلنگ جدید را نصب کنید و گیره ها را محکم کنید .

 

گیره های شلنگ معیوب

اگر گیره های شلنگ ماشین ظرفشویی معیوب شود می تواند علت نشت آب از ماشین ظرفشویی باشد . 

در ماشین ظرفشویی دو نوع شلنگ وجود دارد .

  • شلنگ تامین آب : شلنگ تامین آب در حین چرخه شست و شو ماشین ظرفشویی را از آب پر می کند .
  • شلنگ تخلیه آب کثیف : شلنگ تخلیه آب کثیف پس از اتمام شست و شو آب کثیف را از ماشین ظرفشویی تخلیه می کند .

گیره های شلنگ این شلنگ ها را محکم می کند اگر گیره ها شل شده باشند باعث نشتی آب از ماشین ظرفشویی می شود . برای رفع این مشکل باید گیره ها را محکم کنید . گاهی اوقات حین سفت کردن ، گیره ها آسیب می بینند که در این صورت باید آنها را تعویض کنید .

شیر ورودی آب معیوب

شیر ورودی در سمت جانبی پنل پایین قرار دارد . شیر ورودی مسیر جریان آب به داخل لگن ، در حین چرخه شست و شو است که پس از رسیدن آب به سطح مورد نظر به طور خودکار بسته می شود . اگر شیر ورودی معیوب شود پس از رسیدن آب به سطح مورد نظر ، شیر ورودی آب باز می ماند و باعث نشتی آب از ماشین ظرفشویی می شود .

گاهی اوقات اگر تایمر معیوب شود نیز این مشکل پیش می آید . تایمر ، باز و بسته شدن شیر ورودی را نظارت و کنترل می کند .

اکثر مواقع خرابی شیر ورودی آب به خاطر معیوب شدن شیر برقی است . برای پیدا کردن علت اصلی این مشکل بهتر است کار را به متخصصین بسپارید .

مسدود شدن مسیر زهکشی

خاک و زباله های ماشین ظرفشویی از مسیر تخلیه آب عبور می کنند و می توانند باعث مسدود شدن مسیر تخلیه شوند و جریان آب را مسدود کنند . اگر مسیر زهکشی مسدود شود می توان باعث آبریزی از ماشین ظرفشویی شود .

مواردی نشان دهنده مسدود شدن مسیر زهکشی است از جمله :

  • صدای غیر معمولی در حین شست و شو نشان دهنده این است که مسیر زهکشی مسدود شده است و آب نمی تواند از آن عبور کتد .
  • جمع شدن آب ماشین ظرفشویی روی سینک نشان دهنده این است که گرفتگی مانع جاری شدن آب می شود .
  • تخلیه آب به آرامی انجام می شود .
  • مسدود شدن فاضلاب که بوی نا مطلوبی را در ماشین ظرفشویی ایجاد می کتد .

    برای رفع این مشکل می توانید آب داغ را جاری کنید تا گرفتگی را برطرف کند . اگر گرفتگی زیاد است می توانید از مخلوط جوش شیرین و سرکه برای باز کردن گرفتگی استفاده کنید .

اتصالات معیوب

یکی دیگر از دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی اتصالات معیوب است . بررسی و رفع این مشکل کار دشواری است و حتما باید آن را به متخصصین بسپارید . 

برای رفع مشکل نشتی آب از ماشین ظرفشویی کافی است با شماره 67549-021 تماس بگیرید .

پمپ معیوب

پمپ در قسمت پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد که وظیفه توزیع و تخلیه آب را بر عهده دارد . آب بندی پمپ اگر معیوب شود باعث آبریزی از ماشین ظرفشویی می شود . 

اگر پمپ ماشین ظرفشویی معیوب شده باشد برای تعمیر یا تعویض آن نیازمند یک متخصص هستید .

 

تراز نبودن ماشین ظرفشویی

تراز نبودن ماشین ظرفشویی نیز می تواند علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی باشد .

 زمانیکه می خواهید ماشین ظرفشویی خود را نصب کنید حتما توجه کنید که دستگاه را روی سطح صاف قرار دهید . قرار دادن ماشین ظرفشویی روی سطح ناهموار نه تنها باعث نشتی آب می شود بلکه عملکرد ماشین ظرفشویی در تمیز شستن ظروف را کاهش می دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *