سرویس برتر

آموزش تنظیم دمای مناسب یخچال در تابستان و زمستان

آموزش تنظیم دمای یخچال

کنترل و تنظیم دمای مناسب یخچال فریزر بخصوص با تغییر فصل برای تازه و سالم نگه داشتن مواد غذایی بسیار مهم است . دمای نامناسب یخچال فریزر میتواند باعث فاسد شدن مواد غذایی یا حتی خراب شدن دستگاه شود .

موتور یخچال با توجه به دمای یخچال کار میکند . اگر دمای یخچال از حد مجاز کمتر باشد موتور باید زمان بیشتری کار کند تا دمای داخل یخچال به دمای مد نظر برسد و فشار زیادی به موتور وارد میشود همچنین اگر دمای یخچال بسیار بالا تنظیم شود داخل یخچال گرم میشود و مواد غذایی فاسد میشود به همین خاطر با توجه به مدل و برند دستگاه خود باید به تنظیم دمای مناسب یخچال خود بپردازید .

تیم سرویس برتر مقاله ای تهیه کرده است تا با تنظیم دمای مناسب یخچال فریزر و ساید بای ساید در فصول تابستان و زمستان آشنا شوید .

فهرست صفحه

تنظیم دمای مناسب یخچال فریزر

تنظیم دمای مناسب یخچال The right temperature of the refrigerator و فریزر در نگهداری و ماندگاری مواد غذایی تاثیرگذار است به همین خاطر بعد از نصب یخچال فریزر یا با تغییر فصل ، دمای دستگاه خود را تنظیم کنید .

تنظیم دمای یخچال در مدل ها و برندهای مختلف ، متفاوت است . بطور مثال در یخچال های قدیمی دمای یخچال بصورت ترموستاتی و چرخان تنظیم می شود و در یخچال فریزر و ساید بای ساید های امروزی دما بطور دیجیتال تنظیم میشود .

دمای استاندارد یخچال بین 3 تا 5 درجه سانتی گراد و دمای استاندارد فریزر -18 درجه سانتی گراد است . با تنظیم دمای مناسب یخچال فریزر حدودا 24 ساعت زمان میبرد تا دستگاه به دمای مورد نظر برسد .

مدل دستگاه
دمای استاندارد در تابستان
دمای استاندارد در زمستان
یخچال
یخچال ترموستاتی +4 و یخچال دیجیتال +3
یخچال ترموستاتی بین +2 تا +3 و یخچال دیجیتال بین +3 تا +4
فریزر
بین -18 تا -20
بین -15 تا -18
ساید بای ساید
+3 درجه سانتی گراد
بین 3 تا +4 درجه سانتی گراد

دمای مناسب یخچال در تابستان و زمستان

در فصل تابستان باید دمای یخچال بالاتر برود یعنی به صفر نزدیک شود یا حتی زیر صفر تنظیم شود .

بهترین دما برای یخچال در فصل تابستان بین +3 تا +4 درجه سانتی گراد است .

در فصل تابستان برای یخچال های معمولی ترموستاتی که درجه چرخان داخل یخچال وجود دارد +4 درجه سانتی گراد و برای یخچال های دیجیتال +3 درجه سانتی گراد یا +37 درجه فارنهایت دمای مناسبی است البته تا حدودی دمای مناسب یخچال به مواد غذایی داخل یخچال نیز بستگی دارد .

در فصل زمستان باید دمای یخچال پایین تر بیاید . دمای استاندارد یخچال های ترموستاتی بین +2 تا +3 درجه سانتی گراد و در یخچال یا ساید بای ساید های دیجیتالی بین +3 تا +4 درجه سانتی گراد است .

 

دمای مناسب فریزر در زمستان و تابستان

دمای مناسب فریزر در سالم نگه داشتن و کیفیت مواد غذایی بسیار تاثیرگذار است . به همین خاطر با تغییر فصل باید درجه فریزر را تغییر دهید و دمای مناسبی را انتخاب کنید .

دمای مناسب فریزر در فصل زمستان بین -15 تا -18 درجه سانتی گراد و در فصل تابستان بین -18 تا -20 درجه سانتی گراد است .

توجه کنید به محض تغییر دادن درجه ، دمای یخچال تغییر نمی کند و حدود 4 الی 24 ساعت زمان میبرد تا به دمای انتخاب شده برسد .

روش تنظیم دمای یخچال های ترموستاتی

دمای یخچال های قدیمی که مانیتور ندارند به وسیله ترموستات ، درجه چرخان که داخل یخچال قرار دارد تنظیم میشود .

درجه چرخان دارای عددهایی است که سرمای یخچال با آن تنظیم میشود و هر چه این عدد بالاتر برود سرمای داخل یخچال بیشتر میشود و این عددها نشان دهنده دما نیست بلکه سطح سرما را با آن تنظیم میکنند .

این عددها در برخی از مدل ها از 1 تا 5 و در برخی دیگر 1 تا 9 است . بهترین عدد برای تنظیم دمای یخچال عدد وسط است مثلا برای یخچال های با ولوم 1 تا 5 عدد 3 و یخچال های با ولوم 1 تا 9 عدد 5 است .

در مدل های دارای سوئیچ اهرمی درجه از (Min-Cold) تا (Max-Colder) نشان داده شده است . دمای مناسب حالت وسط است هرچه به سمت راست بچرخانید دما بیشتر و به سمت چپ بچرخانید دما کمتر میشود .

در یخچال های مدل ترموستاتی درجه هرچه به 5 نزدیک تر باشد دمای کابین یخچال سردتر و هرچه به 1 نزدیک تر باشد گرم تر میشود .

روش تنظیم دمای یخچال با صفحه نمایش دیجیتال

در یخچال فریزر های دیجیتال یا ساید بای ساید ، دما توسط صفحه نمایش روی بدنه یخچال تنظیم میشود .

برای تنظیم دمای مناسب به ترتیب زیر عمل کنید .

  • ابتدا دکمه Unlock را 3 ثانیه فشار دهید .
  • برای تنظیم دمای یخچال کلید Refrigerator را فشار دهید .
  • برای تنظیم دمای فریزر کلید Freezer را بفشارید .
  • با فشار دادن دکمه بالا دما افزایش و دکمه پایین دما کاهش پیدا میکند .
  • دمای استاندارد یخچال خود را انتخاب کنید .
  • دمایی که انتخاب کرده اید بر روی صفحه نمایش نشان داده میشود .
  • بعد از اتمام تنظیمات دمای قبلی بر روی صفحه نمایش نشان داده میشود . باید 4 الی 24 ساعت صبر کنید تا دمای یخچال به دمای مورد نظر برسد و بر روی صفحه نمایش نشان داده شود .

اگر بعد از 24 ساعت دمای یخچال به دمای مورد نظر نرسید احتمال دارد سیستم خنک کننده یخچال با مشکل روبه رو شده باشد و باید برای تعمیر یخچال فریزر خود اقدام کنید .

برای تعمیرات ساید بای ساید و یخچال فریزر خود کافی است با شماره 67549-021 تماس بگیرید تا متخصصین ما در کوتاهترین زمان جهت بررسی و رفع مشکل دستگاه شما اعزام شوند .

روش تنظیم دمای ساید بای ساید

برای تنظیم دمای ساید بای ساید همانند یخچال فریزرهای دیجیتال عمل کنید .

برای تنظیم دمای یخچال دکمه Refrigerator temperature و برای تنظیم دمای فریزر دکمه Freezer temperature را بفشارید و دما را تنظیم کنید .

بعد از تنظیم دما 4 الی 24 ساعت صبر کنید تا دمای داخل کابین به دمایی که انتخاب کرده اید برسد . اگر دمای یخچال تغییر نکرد با تعمیرکاران متخصص تماس بگیرید تا جهت بررسی و رفع مشکل اقدام کنند .

آموزش تنظیم دمای ساید بای ساید سامسونگ

تنظیم دمای ساید بای ساید سامسونگ مانند یخچال فریزرهای دیجیتال دیگر است با فشار دادن کلید ّfridge دمای یخچال و کلید  Freezer دمای فریزر تنظیم میشود با این تفاوت که ساید بای ساید های پیشرفته کلیدهای جدیدی دارند که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد .

 

کلید
معنی
کارایی
Fridge
تنظیم دمای یخچال
با فشار دادن این کلید دمای مناسب یخچال را تنظیم کنید .
Power cool
سرما سازی سریع یخچال
زمانیکه نیاز به خنک کردن سریع مواد غذایی دارید تا از فاسد شدن آنها جلوگیری کنید از این کلید استفاده کنید .
Freezer
تنظیم دمای فریزر
برای تنظیم دمای فریزر استفاده میشود .
Power freeze
سرما سازی سریع فریزر
زمانیکه نیاز به منجمد کردن سریع مواد غذایی دارید از این کلید استفاده کنید .

تنظیم دمای ساید بای ساید ال جی

تنظیم دمای ساید بای ساید ال جی مانند دیگر یخچال فریزرهای دیجیتال است که با فشردن کلید Refrigerator میتوانید به تنظیم دمای یخچال و با فشردن کلید Freezer temperature تنظیم دمای فریزر بپردازید .

در برخی از مدل های ساید بای ساید ال جی دکمه ی Ice pluse button وجود دارد که با فشردن این کلید انجماد و یخ سازی سریع فعال می شود .

روش تنظیم دمای ساید بای ساید دوو

تنظیم دمای یخچال فریزر و ساید بای ساید دوو نیز با کلیدهای Refrigerator و Freezer به ترتیب برای یخچال و فریزر انجام میشود . علاوه بر این دو کلید , کلیدهای دیگری وجود دارد که قابلیت سرماسازی سریع دارند که در جدول زیر توضیح داده ایم .

کلید
معنی
کارایی
Refrigerator set
تنظیم دمای یخچال
با فشار دادن این کلید دمای مناسب یخچال را تنظیم کنید .
Super Refrigerator
سرما سازی سریع یخچال
زمانیکه نیاز به خنک کردن سریع مواد غذایی دارید تا از فاسد شدن آنها جلوگیری کنید از این کلید استفاده کنید .
Freezer set
تنظیم دمای فریزر
برای تنظیم دمای فریزر استفاده میشود .
Super freezer
سرما سازی سریع فریزر
زمانیکه نیاز به منجمد کردن سریع مواد غذایی دارید از این کلید استفاده کنید .

روش تنظیم دمای ساید بای ساید اسنوا

اگر قصد تنظیم دمای یخچال فریزر و ساید بای ساید اسنوا را دارید کافی است برای تغییر دمای یخچال کلید Ref را 3 ثانیه فشار دهید زمانیکه گزینه Ref شروع به چشمک زدن کرد با دکمه Temp-CLK دما را تغییر دهید .

برای تغییر دمای فریزر نیز کلید Frz را 3 ثانیه فشار دهید و مراحل بالا را تکرار کنید و دمای مناسب را انتخاب کنید .

تنظیم دمای ساید بای ساید جنرال الکتریک

تنظیم دمای یخچال فریزر جنرال الکتریک با توجه به مدل ترموستاتی یا دیجیتالی متفاوت است و به 3 صورت زیر انجام میشود .

  1. در مدل های قدیمی تر دمای یخچال و فریزر همزمان با چرخاندن غلتک کاهش و افزایش پیدا میکند . با بالا بردن عدد سرما بیشتر و پایین آوردن عدد سرمای یخچال و فریزر کمتر میشود .
  2. در برخی مدل ها فقط دکمه Refrigerator و Freezer به ترتیب برای تنظیم دمای یخچال و فریزر وجود دارد که با فشار دادن چند بار این دکمه ها دما اول بالا میرود سپس پایین می آید .
  3. در مدل های مدرن تر دکمه های Colder و warmer برای تغییر دما وجود دارد . در قسمت فریزر برای سرد شدن فریزر دکمه Colder و برای گرمتر شدن دکمه Warmer را فشار دهید . به همین صورت برای تنظیم دمای یخچال عمل کنید .

در برخی از مدل های ساید بای ساید جنرال الکتریک قابلیت سرماسازی سریع وجود دارد .

برای فعال شدن قابلیت سرماسازی سریع یخچال کافی است دکمه Fridge را 3 ثانیه نگه دارید عبارت Tc که مخفف Turbo Cool است بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود .

برای فعال شدن قابلیت سرماسازی سریع فریزر کافی است دکمه Freeze را 3 ثانیه نگه دارید عبارت Tf که مخفف Turbo Freeze است بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود .

برای غیر فعال کردن این حالت ها کافی است دکمه Freeze یا Fridge را مجددا 3 ثانیه فشار دهید .

تنظیم دمای یخچال فریزر و ساید بای ساید هیمالیا

برای تنظیم دمای یخچال فریزر هیمالیا مدل ترموستاتی با چرخاندن غلتک میزان سرما را انتخاب کنید . هر چه عدد بالاتری انتخاب کنید سرمای یخچال و فریزر بیشتر و عدد پایین تر سرمای یخچال و فریزر کمتر میشود .

برای مدل های دیجیتال دکمه Mode را 3 ثانیه فشار دهید زمانیکه حالت چشمک زن بر روی صفحه نمایش مشاهده شد دمای مورد نظر را بالا و پایین کنید . اگر به مدت 5 ثانیه کاری انجام ندهید به دمای قبلی بازمیگردد . 

روش تنظیم دمای ساید بای ساید امرسان

برای تنظیم دمای یخچال فریزر و ساید بای ساید هیمالیا معمولا از دکمه Temp استفاده میشود .

برای تغییر دمای یخچال از گزینه Temp یا Fre temp و برای تغییر دمای فریزر از گزینه Temp یا Ref temp استفاده کنید .

با فشردن این دکمه ها عددی بر روی صفحه نمایش به صورت چشمک زن ظاهر میشود در این حین با فشار دادن چند باره دکمه Fre temp یا Ref temp دما تغییر میکند . زمانیکه به دمای مورد نظر رسیدید کمی مکث کنید بعد از چند ثانیه دما انتخاب میشود .

در برخی از مدل ها به جای دکمه R.temp و F.temp  از دکمه Up و Down یا Freezer temp و Fridge temp برای تغییر دما استفاده میشود .

در مدل های مدرن نیز کلید Super و eco وجود دارد که کلید Super حالت انجماد سریع است و کلید eco دما را به گونه ای تنظیم میکند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود .

تبدیل سانتی گراد به فارنهایت

در برخی از مدل ها تنظیم دمای مناسب یخچال فریزر و ساید بای ساید بر حسب فارنهایت تنظیم میشود . اصلا جای نگرانی نیست بر طبق فرمول زیر میتوانید دمای مناسب بر حسب سانتی گراد را به فارنهایت تبدیل کنید . 

  1. دمای مورد نظر را ضرب در 1.8 کنید .
  2. عدد به دست آمده را به علاوه 32 کنید .
  3. عدد بدست آمده دما بر حسب فارنهایت است .

برای مثال دمای یخچال را میخواهید بر روی 3 درجه سانتی گراد تنظیم کنید اما یخچال شما دما را بر حسب فارنهایت نمایش میدهد پس شما نیاز دارید بدانید 3 درجه سانتی گراد چند فارنهایت است که در زیر برای شما محاسبه کرده ایم .

(3*1.8)+32 = 37.4

پس 3 درجه سانتی گراد 37.4 فارنهایت یا همان 37 درجه فارنهایت است .

نکاتی درباره تنظیم دمای مناسب یخچال

  • برای جلوگیری از رشد باکتری و سالم نگه داشتن مواد غذایی دمای یخچال فریزر را روی حداکثر 40 درجه فارنهایت تنظیم کنید.
  • برای جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی دمای یخچال فریزر را روی حداقل 38 درجه فارنهایت تنظیم کنید .
  • دمای مناسب برای فریزر حدودا صفر درجه فارنهایت است تا مواد غذایی بدرستی یخ بزنند .
  • با تغییر فصل حتما دمای یخچال فریزر را تغییر دهید .
  • قبل از تعییر دمای بخچال فریزر یا ساید بای ساید خود حتما دفترچه راهنما را مطالعه کنید .
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *