سرویس برتر

علت پریدن فیوز برق هنگام روشن شدن کولر گازی چیست؟

علت پریدن فیوز برق کولر گازی هنگام روشن شدن

چرا با روشن کردن کولر گازی فیوز می پرد؟ برای آشنایی با علت پریدن فیوز برق هنگام روشن شدن کولر گازی با ما همراه باشید.

پریدن فیوز کولر گازی نشان دهنده مشکل جدی است که باید سریعا بررسی و رفع شود تا از بروز خسارات جدی تر با هزینه های بالا جلوگیری شود. 

فیوز یک قطعه الکتریکی است که درون پنل و روی برد الکترونیکی قرار گرفته است که مسئولیت حفاظت از دستگاه در برابر برق نا پایدار یا افزایش ولتاژ دارد و از آسیب دیدن قطعاتی مانند خازن ها، کمپرسور و… و همچنین خطر آتش سوزی جلوگیری می کند. اگر پس از روشن شدن کولر گازی فیوز می پرد و دستگاه خاموش می شود دلایل زیادی وجود دارد که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

فهرست صفحه

علت پریدن فیوز برق هنگام روشن شدن کولر گازی

پریدن فیوز بعد از روشن شدن کولر گازی می تواند دلایل متعددی داشته باشد. در زیر به برخی از این دلایل اشاره شده است.

  • معیوب شدن خازن کولر گازی
  • کثیفی فیلتر کولر گازی
  • معیوب شدن سیم کشی و اتصالات
  • اختلال در جعبه تقسیم
  • خرابی فن
  • کم شدن گاز مبرد
  • خرابی کمپرسور
  • خرابی برد الکترونیکی
  • انتخاب فیوز نامناسب

چگونه می توان متوجه پریدن فیوز کولر گازی شد؟

قبل از اینکه به بررسی علت پریدن فیوز برق هنگام روشن شدن کولر گازی بپردازید باید بدانید فیوز پریده است یا خیر؟

برای اینکه متوجه شوید فیوز کولر گازی پریده یا سوخته است می توانید به موارد زیر توجه کنید.

  • بعد از روشن شدن کولر گازی، دستگاه بلافاصله خاموش می شود.
  • صدای زوزه از کولر گازی به گوشتان می رسد.
  • کولر گازی روشن نمی شود.

معیوب شدن خازن ها علت پریدن فیوز برق کولر گازی

یکی از دلایل پریدن فیوز برق کولر گازی، معیوب شدن خازن کولر گازی است. خازن ها در کولر وظیفه تنظیم ولتاژ و جریان الکتریکی را بر عهده دارد. اگر این قطعه دچار نقص شود ممکن است مشکلات جدی در ولتاژ و جریان الکتریکی به وجود آید و منجر به افزایش جریان، افت ولتاژ یا نوسانات در دستگاه شود و در نتیجه باعث خاموش شدن کولر گازی شود.

اگر متوجه شده اید که خازن کولر گازی معیوب شده است بهتر است از متخصصین کمک بخواهید تا با بررسی دقیق اقدام به تعمیر یا تعویض خازن کنند.

کثیفی فیلتر یکی از دلایل پریدن فیوز برق کولر گازی

فیلتر در کولر گازی نقش مهمی در تصفیه هوا و حفظ عملکرد بهینه دستگاه دارد. کثیف شدن فیلتر می تواند می تواند باعث شود کولر گازی باد گرمی تولید کند و با نفوذ باد گرم به داخل دستگاه فشار زیادی به قطعات وارد می شود این مشکل در نهایت منجر به پریدن فیوز برق کولر گازی می شود.

برای رفع این مشکل باید فیلتر کولر گازی تمیز یا تعویض شود و توصیه می شود به طور دوره ای نسبت به سرویس کولر گازی خود اقدام نمائید.

معیوب شدن سیم کشی و اتصالات کولر گازی

نقص در سیم کشی برق یکی از دلایل اصلی پریدن فیوز برق کولر گازی است. بررسی و تشخیص مشکل در سیم کشی ها را به متخصصین بسپارید.

امکان دارد با مرور زمان، سیم کشی نامناسب یا استفاده از سیم های بی کیفیت مشکلاتی در سیم کشی کولر گازی ایجاد شود که برای رفع این مشکل باید سیم ها چک شود و در صورت قطعی یا فرسودگی اقدام به تعویض آن ها شود.

اختلال در جعبه تقسیم علت پریدن فیوز برق کولر گازی

اگر عملکرد صحیح جعبه تقسیم مختل شود کولر گازی با مشکل مواجه می شود و این مشکل می تواند علت پریدن فیوز برق کولر گازی باشد.

جعبه تقسیم مسئولیت توزیع برق به اجزاء مختلف دستگاه را بر عهده دارد. اگر این جعبه دچار نقص شود ممکن است ولتاژ برق به درستی به اجزاء مختلف کولر گازی نرسد و باعث پریدن فیوز و خاموش شدن کولر گازی شود. برای رفع این مشکل حتما از متخصصین کمک بخواهید تا از بروز آسیب های جدی تر و خطر برق گرفتگی جلوگیری کنید.

خرابی فن علت پریدن فیوز برق هنگام روشن شدن کولر گازی

فن کولر گازی یکی از مهم ترین قطعات دستگاه است که از گرم شدن قطعات جلوگیری می کند. خرابی فن کولر گازی باعث می شود دمای قطعات داخلی بالا برود و فشار زیادی به دستگاه وارد شود که این مشکل در نهایت منجر به پریدن یا سوختن فیوز کولر گازی می شود تا از سوختن دستگاه جلوگیری کند.

در صورت خرابی فن باید بلافاصله اقدام به تعمیر یا تعویض قطعه شود تا از بروز آسیب های جدی تر جلوگیری شود.

کم شدن گاز مبرد علت پریدن فیوز برق کولر گازی

اگر سطح گاز مبرد در کولر گازی بالاتر یا پایین تر از حد مجاز باشد می تواند عملکرد صحیح دستگاه را مختل کند.

اگر سطح گاز مبرد کمتر از حد مجاز باشد فشار درون سیستم سرمایشی افزایش پیدا می کند و این مشکل باعث افت ولتاژ یا افزایش جریان برق می شود که در نهایت منجر به پریدن فیوز برق و خاموش شدن کولر گازی می شود.

برای رفع این مشکل باید از متخصصین کمک بخواهید تا میزان گاز مبرد را اندازه گیری و تنظیم کنند زیرا افزایش یا کاهش ناگهانی سطح گاز مبرد مشکلات جدی در کارکرد دستگاه ایجاد می کند.

خرابی کمپرسور علت اصلی پریدن فیوز برق کولر گازی

کمپرسور یا موتور یکی از قطعات حیاتی و اساسی در کولر گازی است که وظیفه ایجاد فشار و فشردن گاز مبرد درون سیستم را بر عهده دارد تا باعث خنک کردن هوا شود. خرابی این قطعه می تواند علت پریدن فیوز برق کولز گازی و خاموش شدن دستگاه شود.

دلایل خرابی کمپرسور متفاوت است که باید توسط متخصصین بررسی سپس تعمیر یا تعویض شود تا مشکل رفع شود.

 

خرابی برد الکترونیکی دلیل اصلی پریدن فیوز برق کولر گازی

برد الکترونیکی یکی از مهم ترین قطعات است که وظیفه کنترل و مدیریت عملکرد دستگاه را بر عهده دارد. خرابی برد و اختلال در سخت افزار یکی دیگر از عواملی است که می تواند علت پریدن فیوز برق کولر گازی باشد.

تشخیص خرابی و تعمیر برد الکترونیکی نیازمند مهارت و ابزار تخصصی دارد به همین خاطر بهتر است تعمیر یا تعویض آن را به تکنسین های مجرب کولر گازی بسپارید.

جهت تعمیر کولر گازی می توانید از خدمات تعمیرات کولر گازی در سرویس برتر استفاده نمائید. برای ثبت درخواست کافیست با شماره 67549-021 تماس بگیرید تا متخصصین ما در کوتاه ترین زمان ممکن به محل اعزام شوند.

انتخاب فیوز نامناسب علت پریدن فیوز برق کولر گازی

انتخاب فیوز مناسب برای کولر گازی یکی از نکات مهم در حفظ ایمنی و عملکرد بهینه دستگاه است.

فیوز جهت محافظت از کولر گازی در برابر جریان برق نا پایدار تعبیه شده است. اگر فیوز بزرگ باشد برق بیشتری را به دستگاه انتقال می دهد و باعث اسیب دیدن قطعات دستگاه می شود و اگر فیوز کوچک باشد ممکن است برق را به اندازه کافی به دستگاه انتقال ندهد و دستگاه قادر به روشن شدن نباشد.

برای رفع این مشکل مشخصات فیوز باید متناسب با توان مصرفی دستگاه و نیازهای الکتریکی دستگاه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *