سرویس برتر

آموزش عیب یابی ماشین لباسشویی به صورت آنلاین و گام به گام توسط 20 متخصص و کارشناس سرویس برتر تهیه و در اختیار عموم قرار گرفته است ، ما در این صفحه بطور کامل عیب یابی ماشین لباسشویی های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک مانند : لباسشویی سامسونگ ، ال جی ، دوو ، پاکشوما ، اسنوا ، آآگ ، کنوود ، کندی ، جی پلاس ، زیرووات ، ایندزیت ، مابه ، کنمور ، وستینگهاوس ، جنرال الکتریک و صدها برند دیگر را بصورت کاملا تخصصی تشریح کرده ایم .

با سرویس برتر همراه باشید و در انتها اگر سوالی در ذهنتان باقی ماند در بخش نظرات کاربران و دیدگاه ها با ما در میان بگذارید .

عیب یابی ماشین لباسشویی
سر فصل ها

عیب یابی ماشین لباسشویی

دقت کردن به مراحل و نحوه صحیح مشاهدات میتواند ما را در درک بهتر مشکل و خرابی ماشین لباسشویی کمک کند پس حتما این مقاله را از ابتدا با دقت مطالعه کنید . 

  1. مرحله اول : روشن کردن ماشین لباسشویی و مشاهده نحوه عملکرد و دقت به موارد غیر طبیعی میباشد .
  2. مرحله دوم : دقت به نحوه کار کرد موتور ، برد الکترونیکی ، پمپ تخلیه ، صدای بلبرینگ ها ، لرزش یا عدم لرزش در دور خشک کن ، نحوه کار کرد و زمان بندی المنت ، مقدار آب ورودی میباشد . 
  3. مرحله سوم : باز کردن یا اوراق و مونتاژ لباسشویی و تعویض یا تعمیر قطعات معیوب و جایگزینی قطعات نو و جدید میباشد .
  4. مرحله چهارم : بستن ماشین لباسشویی و روشن کردن آن و تست شستشوی و رفع مشاهده رفع یا عدم رفع مشکل میباشد .

هر کدام از این 4 مرحله دارای نکات بسیار گسترده میباشد در ادامه مطلب برای آموزش عیب یابی ماشین لباسشویی ما بصورت تخصصی مشکلات مختلف و سوالات متداول را تشریح و بررسی میکنیم . 

چرا ماشین لباسشویی روشن نمیشود ؟

زمانی که ما با یک ماشین لباسشویی خاموش روبرو هستیم مراحل عیب یابی ماشین لباسشویی بصورت زیر میباشد .

  1. ابتدا برق ورودی را چک میکنیم ( ولتاژ برق ورودی 220 ولت میباشد )
  2. کابل برق را چک میکنیم ( توسط اهم متر در حالت بیزر از وصل بودن کابل مطمئن میشویم )
  3. فیلتر برق ورودی ماشین لباسشویی را چک میکنیم ( اهم متر را در حالت تست خازن قرار میدهیم )
  4. از سالم بودن مسیر سیم کشی تا برد اصلی مطمئن میشویم ( امکان دارد بر اثر لرزش ماشین لباسشویی سیم کشی قطع شده باشد ) 
  5. سوکت های برد اصلی را چک میکنیم ( ممکن است سوکت ها سولفاته شده باشند )

اگر تمامی موارد بالا سالم میباشد مشکل در برد الکترونیکی است ، برای تعمیر برد الکترونیکی ماشین لباسشویی باید از یک مهندس الکترونیک کمک بگیرید یا با شماره 67549-021 تماس بگیرید . 

دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی
عیب یابی و بررسی تمامی دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی

چرا درب لباسشویی بسته نمیشود ! عیب یابی درب لباسشویی

بسته نشدن درب ماشین لباسشویی میتواند دلایل مختلفی داشته باشد ، اگر به هر حال نمیتوانید درب لباسشویی را ببنید نمیتوانید شستشوی لباس ها را آغاز کنید .

نحوه عیب یابی درب ماشین لباسشویی به ترتیب زیر میباشد . 

زبانه درب لباسشویی را چکنید ( در بسیاری از مواقع زبانه شکسته یا دفرمه شده است )

از سالم بودن قفل یا میکروسویچ ماشین لباسشویی مطمئن شوید ( میکروسویچ وظیفه قفل کردن درب برای جلوگیری از باز شدن آن در هنگام شستشو را دارد ، ممکن است میکروسویچ شکسته باشد و قفل آن عمل نکند . 

خرابی لاستیک ( اگر لاستیک درب لباسشویی شما از حالت عادی خارج شده باشد مانع بسته شدن درب و شروع کار لباسشویی شما میشود )

قرار دادن لباس های سنگین و اضافی در لباسشویی ( توجه کنید اگر بیش اندازه درون لباسشویی لباس بیاندازید ممکن اسن قل درب شما جابجا شود و زبانه درب نتواند درون آن بخوبی قرار بگیرد )

 

چرا لباسشویی آبگیری نمیکند ! عیب یابی آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

اولین مرحله پس از انتخاب برنامه ماشین لباسشویی آبگیری میباشد ، وارد نشدن آب به ماشین لباسشویی باعث کار نکردن لباسشویی و توقف برنامه میباشد .

اما علت این مشکل چیست ؟ قطعاتی که مربوط به ورود آب به ماشین های شستشو میباشند عبارت اند از : 

  1. بسته بودن آب یا قطع بودن آب ورودی 
  2. کثیفی صافی شیربرقی 
  3. شیر برقی 
  4. هیدروسنسور ( سنسور تشخیص دهنده مقدار آب داخل ماشین لباسشویی )
  5. برد الکترونیکی ( خرابی رله شیر برقی )

اگر هرکدام از قطعات بالا دچار نقص یا خرابی بشوند آب وارد ماشین لباسشویی نمیشود و در ادامه لباسشویی کار نخواهد کرد .

علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی
بررسی تمامی دلایل آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

علت صدای زیاد لباسشویی چیست ؟ تشخیص دلیل صدای لباسشویی

در اکثر مواقع صدای زیاد و غیر طبیعی نشان دهنده یک مشکل اساسی در ماشین لباسشویی است ، اما در مواردی هم وار دشن سکه ، گیره سر و نگهدارنده های فلزی لباس به سبد شستشو صدای بلند و غیر قابل تحملی را ایجاد میکنند . 

زمان بروز صدا برای تشخیص و عیب یابی صدای زیاد لباسشویی بسیار مهم است ، با توجه به روال کار کرد ماشین لباسشویی در زمان های مختلف میتوان تشخیص داد که این صدا از پمپ تخلیه هست یا بلبرینگ ! 

اگر پمپ تخلیه معیوب باشد شما صدا را در برخی از مواقع میشنوید مثلا : شروع کار لباسشویی قبل از چرخش دیگ ، در اواسط شستشو یا قبل از شروع دور تند ماشین لباسشویی 

اما اگر مشکل از بلبرینگ های ماشین لباسشویی شما باشد ، صدا بطور مداوم شنیده میشود و در حالت خشک کن به اوج خود میرسد .

بلبرینگ های موتور هم میتوانند معیوب شوند ، اگر لباس های سنگین یا پتو و حوله را با لباسشویی بشویید علاوه بر بلبرینگ های دیگ ، بلبرینگ های موتور هم با مشکل جدی روبرو میشوند . 

با باز کردن درب لباسشویی و چرخاندن سبد شستشو میتوانید بفهمید آیا جسم خارجی در سبد شستشو قرار دارد یا صدا از بلبرینگ ها میباشد . 

دلایل صدای زیاد لباسشویی
معرفی تمامی دلایل صدای زیاد در لباسشویی

عیب یابی لرزش و تکان های شدید ماشین لباسشویی

برای پیدا کردن مشکل لرزش در ماشین لباسشویی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید 

دستان خود را به حالت ضربدری در دو گوشه لباسشویی بگذارید ( مثلا یک دست گوشه سمت راست بالا و یک دست گوشه سمت چپ ) کمی نیرو وارد کنید اگر لباسشویی شما لق میزند باید پایه های آنرا تراز کنید ، اگر پایه ها تراز نباشند شما با لرزش و تکان شدید لباسشویی در دور خشک کن روبرو میشوید . 

قاب بالای لباسشویی را باز کنید ، دستان خود را برروی دیگ قرار دهید و آنرا به طرف پایین هل دهید ، به راحتی باید دیگ پایین و بالا برود در غیر اینصصورت کمک های لباسشویی آسیب دیده اند .

در برخی موارد دیده شده شکستن یا در آمدن فنرهای نگه دارنده دیگ نیز باعث تکان خوردن ماشین لباسشویی میشود .

در برخی موارد خرابی بلبرینگ و شکستگی شفت نیز میتواند باعث آسیب کمک ها شود پس هنگام رفع عیب حتما بلبرینگ و شفت را نیز تست کنید در غیر اینصورت امکان بازگشت لباسشویی به حالت اولیه طی چند هفته وجود خواهد داشت . 

علت لرزش و تکان های ماشین لباسشویی
بررسی و نحوه رفع لرزش در لباسشویی

دلایل تمیز نشدن لباس ها پس از شستشو ! عیب یابی ماشین لباسشویی

تمیز نشدن لباس ها یا ماندن لکه های پود یا مایع شستشو پس اتما کار ماشین لباسشویی یکی دیگر از مشکلات رایج لباسشویی است که خیلی از کاربران را در گیر خود کرده است .

در ابتدا باید به یک سوال پاسخ دهید : آخرین باری که ماشین لباسشویی را سرویس کردید کی بوده ؟ 

اگر پاسخ این سوال را به یاد ندارید بدانید سرویس نکردن ماشین لباسشویی باعث بروز این مشکل شده است . 

جرم آب و کثیفی لباسها به مرور زمان میتواند در دیگ ته نشین و یک لایه از کثیفی و جرم را بوجود بیاورد ، پس از آن هر بار که از ماشین لباسشویی خود استفاده میکنید این جرم ها باعث حل نشدن کامل مایع یا پودر و در نهایت کثیف ماندن لباس ها پس از شستشو لباس ها میشود .

برای رفع این مشکل کافیست یک پودر جرم گیر تهیه کنید و آنرا داخل لباسشویی خود برزید و یک برنامه 30 دقیقه ای مانند QUICK را اجرا کنید ، بعد از اتمام شستشو درب لباسشویی برای 3 تا 4 ساعت باز بگذارید هم بوی بد ماشین لباسشویی و مشکل تمیز نشدن لباس ها رفع میشود . 

دلایل تمیز نشدن لباس در ماشین لباسشویی
راه حل های رفع آن

عیب یابی قفل شدن درب ماشین لباسشویی

بسته شدن یا قل شدن درب ماشین لباسشویی یکی از مواردی است که به اصطلاح دست مارو تو پوست گردو میزاره ، در تماس های متعددی با مرکز سرویس برتر مشتریان از قفل شدن و ماندن لباس ها در لباسشویی مشتریان درخواست تعمیر لباسشویی خود را داشته اند حالا علت این مشکل چیست ؟ 

ابتدا باید بدانید تا زمانی که آب داخل ماشین لباسشویی است درب لباسشویی بطور اتوماتیک قفل میشود تا آب به بیرون از لباسشویی نشت نکند .

اولین و محتمل ترین مورد در زمان قفل شدن درب لباسشویی تخلیه نشدن آب میباشد ، به احتمال زیاد پمپ تخلیه یا برد الکترونیکی دچار نقص در عملکرد شده اند و باید تعمیر یا تعویض شوند .

برای باز کردن درب لباسشویی در این حالت باید درپوش محفظه پمپ تخلیه را باز کنید تا آب آن بطور کامل خارج شود ، پس از آن درب لباسشویی به راحتی باز میگردد . 

البته ممکن است میکروسویچ درب هم دچتار خرابی شده باشد ، عیب یابی لباسشویی نیاز به بازدید کارشناسان را دارد . 

 

دلایل قفل شدن درب لباسشویی
نحوه باز کردن و بررسی تمامی دلایل قفل شدن درب لباسشویی

علت و عیب یابی تخلیه نکردن ماشین لباسشویی

تخلیه نشدن آب ماشین از داخل لباسشویی میتواند به دلیل خرابی یا اختلال در عملکرد یکی از قطعات زیر بوجود آید .

پمپ تخلیه : سوختن سیم پیچ یا شکستن پروانه پمپ تخلیه لباسشویی دو ایرادی است که ممکن یاعث عمل نکردن پمپ شود ، تعمیر پمپ تخلیه قابل انجام نیست زیرا پس از تعمیر آب بندی نمیشود . 

برد الکترونیکی : همانطور که قبلا گفتیم تمامی فرمان ها از طریق برد الکترونیکی صادر میشود ، فرمان تخلیه نیز توسط برد الکترونیکی صادر میشود پس یکی دیگر از خرابی های برد تخلیه نشدن آب در صورت سالم بودن پمپ تخلیه میباشد . 

هیدروسنسور یا هیدرواستات : وظیفه این قطعه تشخیص مقدار آب داخل ماشین لباسشویی است ، چنانچه هیدروسنسور یا هیدرواستات نتواند تشخیص دهد که آب داخل ماشین لباسشویی است نه برد الکترونیکی فرمان تخلیه میدهد نه پمپ شروع بکار میکند . 

 

علت تخلیه نکردن لباسشویی
تمامی دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

عیب یابی کد ارور و خطاهای لباسشویی

سیستم عیب یابی خودکار ماشین لباسشویی های هوشمند با نشان دادن هشدار بصورت عدد و حروف کار تعمیرکار را بسیار ساده تر کرده است ، کد های خطا بصورت : EE ، E0 ، 11 ، TE و غیره برروی صفحه نمایش ظاهر میشوند . 

کد های ارور برای هر لباسشویی اختصاصی میباشد و برای دانستن مفهوم و معنی ان باید به دفترچه ماشین لباسشویی مراجعه کرد ، بعنوان مثال خطا های ماشین لباسشویی ال جی با خطا های ماشین لباسشویی سامسونگ و تمامی برند های دیگر متفاوت هستند . 

  1.  مفهوم کلی خطا ها به شرح زیر میباشد : 
  2. درب لباسشویی بسته است 
  3. موتور کار نمیکند 
  4. آب در لباسشویی مانده است 
  5. سنسور دما معیوب است
  6. هیدروسنسور خراب است 

نحوه عیب یابی و تعمیرات برد الکترونیکی توسط سرویس برتر

خرابی برد های الکترونیکی در کشور ایران بسیار بیشتر از سایر کشورها میباشد و علت آن نوسانات و تغییرات شدید ولتاژ و آمپر برق شهری میباشد .

پیش از هر چیز به شما پیشنهاد میکنیم حتما از محافظ برق مناسب برای ماشین لباسشویی خود استفاده کنید ، محافظ برق میتواند تا 90% از برد الکترونیکی دستگاه شما محافظت کند .

از آنجایی که برق ورودی در ابتدا وارد منبع تغذیه میشود بیش از هر جایی منبع تغذیه دچار خرابی میشود ، منبع تغذیه متشکل از تریاک ، ترازیستور ، خازن ، ترانس ، مقاومت ، پل دیوید و در برخی مدل ها IC  میباشد .

عیب یابی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی حتما باید توسط مهندسان الکترونیک انجام شود در غیر اینصورت ممکن است تعمیرکار مبتدی باعث آسیب به سایر قطعات برد و یا از دست رفتن کامل برد الکترونیکی شود پس برای تعمیر برد ماشین لباسشویی حتما از نمایندگی ماشین لباسشویی خود کمک بگیرید . 

 

 

نمایندگی های تعمیرات ماشین لباسشویی

3 پاسخ

  1. پر کردن آب دستگاه بیش از اندازه است. دکمه قطع اتوماتیک از کار افتاده و فقط موقعی که مخزن کاملا پر می شود ورودی آب قطع می شود. به دلیل فشار بیش از حد، از درب ماشین لباسشویی و زیر آن، آب نشت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *