جستجو کردن
جستجو کردن

سرویس برتر

علت یکسره شدن جاروبرقی و نحوه رفع این مشکل

علت یکسره شدن جاروبرقی چیست؟ یکی از رایج ترین سوالات کاربران است که قصد داریم در ادامه به بررسی این مشکل و نحوه رفع آن بپردازیم.

جاروبرقی یک از پرکاربردترین لوازم منزل است که خرابی آن روند نظافت منزل را با مشکل مواجه میکند. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله به بررسی علت یکسره شدن جاروبرقی که یکی از رایج ترین مشکلات جاروبرقی است بپردازیم.

جاروبرقی با مرور زمان یا استفاده نادرست دچار مشکلاتی می شود. گاهی اوقات امکان دارد با وصل کردن جاروبرقی به پریز برق، بدون فشار دادن دکمه روشن، دستگاه روشن شود که این مشکل نشان دهنده یکسره شدن جاروبرقی است.

این مقاله توسط تیم سرویس برتر تهیه شده است. برای آشنایی با علت یکسره شدن جاروبرقی با ما همراه باشید.

علت یکسره شدن جاروبرقی چیست
فهرست صفحه

علت یکسره شدن جاروبرقی چیست؟

زمانیکه با وصل کردن جاروبرقی به پریز برق، خود به خود دستگاه روشن می شود و برای خاموش کردن، باید دستگاه را از پریز برق جدا کنید یعنی جاروبرقی شما یکسره شده است و برای رفع این مشکل باید ابتدا علت آن را بیابید.

یکسره شدن جاروبرقی به معنای قطع شدن اتصال بین دکمه ها و دستگاه است. این مشکل یک خرابی الکتریکی است که عدم توجه به این مشکل باعث بروز مشکلات جدی تر می شود. این مشکل بنا به دلایل متفاوتی اتفاق میافتد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

دلایل یکسره شدن جاروبرقی

  • استفاده طولانی مدت از جاروبرقی
  • داغ شدن جاروبرقی
  • پر شدن کیسه جاروبرقی
  • خرابی رله جاروبرقی
  • خرابی فیوز حرارتی
  • کثیفی فیلتر
  • قطعی یا اتصالی کابل برق
  • خرابی کلید خاموش و روشن
  • مسدود شدن قطعات جاروبرقی
  • معیوب شدن موتور

استفاده طولانی مدت و داغ شدن جاروبرقی

گاهی اوقات استفاده مداوم و طولانی مدت از جاروبرقی باعث فشار آمدن به قطعات جاروبرقی مثل کلید خاموش و روشن، موتور و… می شود و علاوه بر اینکه باعث داغ شدن جاروبرقی می شود میتواند علت یکسره شدن جاروبرقی باشد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل موارد زیر را رعایت کنید.

  • بعد از هر 15 دقیقه استفاده دستگاه به مدت 5 دقیقه استراحت کند.
  • در ساعات اوج مصرف از جاروبرقی استفاده نکنید.
  • از بالاترین قدرت مکش جاروبرقی استفاده نکنید.
  • جاروبرقی را در محیط مرطوب نگهداری نکنید.

پر بودن پاکت جاروبرقی

پر بودن کیسه جاروبرقی یکی از مشکلاتی است که عملکرد صحیح جاروبرقی را مختل میکند. پر بودن پاکت جاروبرقی از اصلی ترین دلایل داغ شدن جاروبرقی، کاهش مکش دستگاه و یکسره شدن جاروبرقی است.

برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از پر بودن پاکت جاروبرقی، بهتر است قبل از هر بار استفاده از دستگاه کیسه آن را چک کنید و در صورت پر بودن کیسه را تخلیه یا تعویض کنید. البته در برخی از مدل های مدرن جاروبرقی، نمایشگری وجود دارد که پر بودن کیسه را نشان می دهد.

خرابی رله جاروبرقی

رله قطعه ای ظریف و حساس است که وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق ورودی در ولتاژ بالا به دستگاه را برعهده دارد.

خرابی این قطعه میتواند علت یکسره شدن جاروبرقی باشد که برای رفع این مشکل با توجه به قیمت پایین رله پیشنهاد می شود این قطعه تعویض شود. از آنجائیکه تشخیص خرابی رله کاری تخصصی است حتما از متخصصین کمک بخواهید تا با بررسی قطعه مورد نظر اقدام به تعویض آن کنند.

کثیفی فیلتر علت داغ شدن جاروبرقی

فیلتر یکی از مهم ترین قطعات جاروبرقی است که از ورود گرد و غبار به سمت قطعات دیگر جلوگیری می کند. با مرور زمان و استفاده نادرست از جاروبرقی، فیلتر دستگاه کثیف یا فرسوده می شود.

کثیفی فیلتر باعث می شود هوا به درستی جریان پیدا نکند و جاروبرقی با مشکلاتی مواجه شود. اگر فیلتر جاروبرقی را طی سال های اخیر تمیز نکرده اید احتمالا این مشکل علت یکسره شدن جاروبرقی است.

برای جلوگیری از خرابی های ناشی از کثیفی فیلتر، فیلتر جاروبرقی را هر 6 ماه یکبار تمیز کنید. اگر فیلتر فرسوده شده است آن را تعویض کنید.

قطعی یا اتصالی کابل جاروبرقی

گاهی اوقات به دلیل استفاده نادرست و کشیدن سیم آن تا انتها، سیم جاروبرقی دچار قطعی یا اتصالی میشود و این مشکل می تواند علت یکسره شدن جاروبرقی باشد.

برای جلوگیری از قطعی کابل، سیم جاروبرقی را به نزدیکترین پریز برق وصل کنید تا سیم بیش از اندازه کشیده نشود. بهتر است سیم جاروبرقی را متناسب با نیاز خود بیرون بکشید و از بیرون کشیدن سیم تا انتها خودداری کنید.

خرابی کلید خاموش روشن جاروبرقی

یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن دکمه خاموش و روشن، استفاده از پا برای روشن و خاموش کردن جاروبرقی است. این عادت باعث فشار آمدن و خرابی دکمه هامی شود.

گاهی اوقات استفاده نادرست از جاروبرقی و اعمال فشار زیاد به دستگاه باعث داغ شدن قطعات و نیم سوز شدن دکمه پاور می شود. برای رفع این مشکل باید دکمه ها توسط متخصص بررسی شود و در صورت شل بودن یا خرابی اقدام به تعمیر آن شود.

جهت استفاده از خدمات نمایندگی تعمیرات جاروبرقی کافیست با شماره 67549-021 تماس بگیرید.

معیوب شدن موتور جاروبرقی

موتور جاروبرقی یکی از مهم ترین قطعات است که درصورت نیم سوز شدن عملکرد تمامی قطعات را با مشکل مواجه می کند. استفاده مداوم از جاروبرقی با بیشترین قدرت مکش یکی از دلایل آسیب دیدن موتور و علت یکسره شدن جاروبرقی است.

در صورت معیوب شدن موتور سریعا دستگاه را از پریز برق جدا کنید و اقدام به تعمیر موتور جاروبرقی کنید زیرا خرابی موتور باعث آسیب رساندن به قطعات دیگر می شود. تعمیر یا تعویض موتور کاری بسیار تخصصی است و حتما باید توسط متخصصین انجام شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *