سرویس برتر

سرویس برتر

بهترین روش شستن کولر گازی

چگونه کولر گازی را تمیز کنیم ؟ بهترین روشن تمیز کردن کولر گازی چیست ؟ چه زمانی اقدام به شستن کولر گازی کنیم ؟ چرا باید یونیت داخلی و خارجی کولر گازی را تمیز کنیم ؟ 

ما در این مقاله 0 تا 100 نحوه شستن کولر گازی و اسپیلت را برای شما تشریح کرده ایم ، تمیز کردن کولر گازی حتما نیاز به تعمیرکار ندارد شما با مطالعه این مقاله خودتان میتواند کولر گازی و اسپیلت را تمیز کنید با ما همراه باشید و اگر سوالی دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید . 

فهرست صفحه

چرا باید کولر گازی را بشوییم ؟

کویل های اواپراتور و کندانستور یکی از اصلی ترین قسمت های تولید سرما در کولر گازی میباشند ، کویل های اواپراتور رطوبت و گرمای هوا را جذب میکنند و کویل های کندانسور وظیفه خنک کردن گاز مبرد کولر گازی را برعهده دارند . 

خنک کردن هوا و مبرد گاز با چرخش هوای محیط در قسمت های اواپراتور و کندانسور اتفاق می افتد . 

به علت مجاورت کندانسور با محیط بیرون امکان جمع شدن گرد غبار و زباله در کویل ها به شدت بوجود می آید ، همچنین کویل های اواپراتور در مسیر چرخش هوای محیط قرار دارند پس جمع شدن گرد غبار در این نقطه نیز طبیعی میباشد . 

حال زمانی که گرد غبار و زباله در این نقاط جمع شوند مانع چرخش هوا و مجاورت لوله ها یا کویل های اواپراتور و کندانسور میشوند در نتیجه در سیکل تبرید ( خنک کننده ) یک مشکل جدی بوجود می آید . 

این مشکل در ابتدا بصورت کم شدن سرمای کولر گازی و در نهایت خنک نکردن کولر گازی مشاهده میشود ، پس شستن کولر گازی و اسپیلت در زمان مناسب الزامی میباشد . 

مواد شستشوی کولر گازی چیست ؟

از چه موادی برای شستشو کولر گازی استفاده کنیم ؟ 

اسپری های فوم مخصوص شستن کولر گازی در بازار موجود میباشند شما میتوانید برای تمیز کردن یونیت داخلی و خارجی کولر گازی از این اسپری ها استفاده کنید . 

چنانچه دسترسی به این فوم ها ندارید یا قصد خریداری آن را ندارید میتوانید از مواد جایگزین آن مانند مواد شستشوی خانگی استفاده کنید ، هیچ نیازی به استفاده از مواد شوینده قوی مانند سفید کننده یا مواد شوینده اسیدی نمیباشد زیرا ممکن است شستشو با این مواد باعث خوردگی کویل های مولر گازی شود پس از استفاده از اینگونه مواد جدا خودداری کنید . 

فوم مخصوص شستشوی پنل و کندانسور کولر گازی را میتوانید از شعب سرویس برتر تهیه کنید در صورت نیاز با شماره 67549-021 تماس بگیرید . 

مراحل تمیز کردن کولر گازی

برای شستن و تمیز کردن کولر گازی باید از قواعد خاصی پیروی کنیم ، تمیز کردن مرحله به مرحله کولر گازی میتواند ما در بهبود کیفیت شستشو و همچنین جلوگیری از آسیب های احتمالی کمک کند . 

  1. خاموش کردن کولر گازی ( در صورت امکان فیوز برق اصلی قطع شود )
  2. باز کردن قاب پنل کولر گازی 
  3. جدا سازی فیلتر های هوای پنل داخلی 
  4. جدا سازی محافظ کندانسور کولر گازی 

در رابطه با هرکدام از موارد بالا و نحوه شستن کولر گازی در ادامه مطلب توضیحات تکمیلی ارائه میشود با ما همراه باشید . 

تمیز کردن فیلتر های پنل داخلی کولر گازی

تمیز کردن فیلتر های پنل کولر گازی

فیلتر های هوای پنل داخلی کولر گازی هر 3 تا 6 ماه یکبار باید تمیز شوند ، شما میتوانید با جداسازی این فیلتر ها آنرا با آب بشویید و پس از خشک شدن آنرا در جای خود قرار دهید . 

این فیلتر های بیش از هرجای دیگری گرد و غبار را به خود جذب میکنند زیرا هوای ورودی از این قسمت به کویل های اواپراتور منتقل میشود . 

شستن فیلتر های پنل کولر گازی باعث افزایش قدرت چرخش باد در کولر گازی و باصطلاح افزایش قدرت پرتاب باد در کولر گازی میشوند . 

شستن کویل های اواپراتور کولر گازی

شستن پنل یونیت داخلی کولر گازی

فیلتر ها 100% گرد و غبار و آلایندگی را در خود جذب نمیکنند و مقداری از این گرد و غبار ها به داخل کویل های اواپراتور نفوذ میکنند . 

رطوبت و گرد غبار در کنار یکدیگر میتوانند مسیر کویل ها را مسدود کنند ، در این حالت سرما سازی در کولر گازی مختل و پس از مدتی متوقف میشود ، معمولا بین 12 تا 18 ماه یکبار نیاز به شستشوی کویل ها میباشد . 

شما میتوانید با استفاده از فوم های شستسوی کولر گازی و یک مسواک یا فرچه کویل ها را خودتان تمیز کنید . 

  • ابتدا فوم را به تمامی نقاط اواپراتور تزریق کنید 
  • 1 الی 2 دقیقه صبر کنید 
  • حالا با فرچه یا مسواک در جهت کویل ها فوم را پخش کنید 
  • با یک بطری آب از قسمت بالای اواپراتور آبر را برروی کویل ها بریزد .

شستشوی پنل داخلی کولر گازی شما تمام شده است حالا تفاوت سرما را قبل از شستشو حس خواهید کرد . 

تمیز کردن یونیت خارجی ( کندانسور )کولر گازی

یونیت خارجی بیش از یونیت داخلی به علت مجاورت با فضای خارجی بیش از یونیت داخلی نیاز به سرویس و تمیز کردن دارد ، پیشنهاد میشود هر 3 تا 6 ماه یکبار اقدام به تمیز کردن یونیت خارجی کولر گازی بکنید . 

در این قسمت گرمای گاز مبرد توسط چرخش در لوله ها و پرتاب باد فنن خنک میشود ، اینکار یکی از مهم ترین قسمت های سیستم خنک کننده میباشد . 

برای تمیز کردن این قسمت نیز میتوانید از فوم های شستشو یا مواد شستشو مانند ریکا ، تاید و شوینده های غیر اسیدی استفاده نمایید .

همانند تمیز کردن یونیت داخلی کولر گازی برای قسمت کندانسور از مسواک یا فرچه میتوانید استفاده نمایید و در انتها با آب بطور کامل شستشو دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *