سرویس برتر

سرویس برتر

علت آبریزی کولر گازی چیست ؟

تعمیر کولر گازی
فهرست صفحه

علت آبریزی کولر گازی چیست ؟ چرا از پنل داخلی کولر گازی آب چکه میکند ؟ علت آب دادن کولر گازی چیست ؟ چگونه آبریزی کولر گازی و اسپیلت را تعمیر کنیم ؟ 

جذب رطوبت محیط توسط سیستم خنک کننده کولر گازی کاملا طبیعی است اما این رطوبت نباید به داخل منزل یا دیوار وارد شود ، مشاهده آبریزی در کولر گازی یا اسپیلت نشان دهنده بروز یک مشکل میباشد که هر چه زودتر باید رفع شود ، ما در این مقاله دلایل اصلی خروج آب از کولر گازی و نحوه رفع و تعمیر کولر گازی را از 0 تا 100 بررسی کرده ایم ، این مقاله را مطالعه کنید و چنانچه پاسخ سوال خود را نیافتید در قسمت نظرات کاربران سوال خود را با ما مطرح کنید . 

علت آبریزی کولر گازی و اسپیلت

آبریزی از پنل داخلی علاوه بر کاهش سرما سازی کولر گازی باعث تبله کردن دیوار منزل یا از بین رفتن کاغذ دیواری میشود البته این ها ساده ترین ضررات آبریزی اسپلیت میباشد ، از آن مهم تر ممکن است باعث اتصالی برق و حتی سوختن برد الکترونیکی در اثر اتصال کوتاه شود .

مهم ترین دلایل آبریزی از یونیت داخلی کولر گازی و اسپیلت عبارت اند از : 

  1. گرفتگی مسیر تخلیه آب 
  2. گرفتگی شیلنگ درین 
  3. شکستن حوضچه درین 
  4. یخ زدگی کویل های اواپراتور 
  5. خرابی پمپ تخلیه 
  6. کثیفی و گرفتگی فیلتر های هوا 
  7. نصب نادرست کولر گازی 
  8. رطوبت بیش از حد محیط

 با بررسی این 8 مورد 100% مشکل آب دادن کولر گازی را پیدا و آنرا تعمیر خواهید کرد با سرویس برتر همراه باشید در ادامه هر کدام از موارد بالا بطور تخصصی مورد عیب یابی قرار میگرد . 

 

گرفتگی مسیر تخلیه اولین دلیل آبریزی پنل کولر گازی

اولی نقطه که باید مورد بررسی قرار بگیرید ، مسیر تخلیه یا فاضلاب میباشد ، در بسیاری از موارد گرفتگی این قسمت به علت ورود گرد غبار یا جسم خارجی مشاهده است . 

برای چک کردن این موضوع میتوان با باز کردن قاب پنل و ریختن یک لیوان آب از باز یا بسته بودن مسیر مطمئن شوید . 

راهکار : از لوله های فنری سایز 6 برای باز کردن مسیر تخیله استفاده کنید با این کار مشکل آب دادن کولر گازی شما برطرف میشود .

یا برای تعمیر اسپیلت خود با یکی از شعب سرویس برتر در تهران تماس بگیرید . 

شکستن حوضچه درین علت آبریزی کولر گازی و اسپیلت

جذب رطوب محیط و تخلیه آن در حضوچه درین جمع میشود و سپس به سمت لوله درین و در نهایت به خروجی آب منتقل میگردد ، در بسیاری از مواقع این حوضچه دچار ترک میشود یا بصورت ناخودآگاه از جای خود خارج میشود .

اگر حوضچه از جای خود خارج شده باشد با سرویس کولر گازی و باز کردن قاب پنل میتوان آنرا دوباره در جای خود قرار داد .

راهکار : چنانچه حوضچه درین شکسته باشد پیشنهاد میشود حوضچه تعویض شود ، اما در برخی موارد اگر نشتی جزئی باشد میتوان با استفاده از چسب آکواریم حوضچه درین را ترمیم کرد . 

برای رفع این مشکل نیز میتوانید از خدمات تعمیرگاه مجاز سرویس برتر استفاده نمایید . 

یخ زدگی کویل های اواپراتور باعث آب دادن کولر گازی میشود

یخ زدگی یا ایجاد برفک در برروی کویل های اواپراتور نشان دهنده اختلال در عملکرد سرما سازی کولر گازی میباشد ، در این حالت گاز مبرد کولر گازی کمتر از میزان تعیین شده میباشد ، یا در مسیر لوله های رفت و برگشت یه نقطه گرفته شده است ( دوپهن شدن لوله ها ) ، یا در آخرین حالت فیلتر های هوای کثیف شده اند . 

اگر از ابتدای نصب کولر گازی برفک در کوبل های اواپراتور دیده شد حتما در هنگام نصب کولر گازی ، مسیر لوله کشی ( مخوصا در خم های لوله ) دو پهنی لوله ها وجد دارد در این حالت برای رفع یخ زدگی باید دوپهنی برطرف شود.

اگر بعد از مدتی ( بیش از یکسال ) با یخ زدگی لوله ها مواجه شدید گاز مبر کم شده است ، کم شدن گاز به علت وجود نشتی در مسیر لوله کشی یا اواپراتور و کندانسور میباشد .

حالا این یخ زدگی لوله ها چگونه باعث آبریزی پنل داخلی کولر گازی یا اسپیلت میشوند ؟ 

یخ زدگی در ابتدا شاید مشکلی در سرمایش یا روال کار کرد ایجاد نکند اما در زمانی که کولر گازی اتومات میکند چون سرمای کویل های اواپروتور متوقف میشود برفک و یخ ها شروع به ذوب شدن میکنند ، این ذوب شدن باعث پرتاب باد از دریچه دمپر کولر گازی به بیرون یا همان آب دادن کولر گازی میشود . 

رفع این مشکل حتما باید با عیب یابی درست کولر گازی به دست تعمیرکاران و متخصصان کولر گازی و اسپیلت انجام گردد . 

 

پمپ تخلیه یا پمپ درین چگونه باعث آبریزی پنل داخلی کولر گازی میشود ؟

پمپ تخلیه یا پمپ درین در تمامی کولر گازی ها استفاده نمیشود ، از پمپ درین برای مکان هایی که امکان خروج آب بصورت مستقیم از کولر گازی وجود ندارد برروی دستگاه نصب میشود .

کار کرد پمپ چگونه است ؟ 

آب حاصل از رطوبت محیط از طریق حوضچه به درین و از درین به سمت پمپ هدایت میشود ، زمانی که آب به پمپ درین وارد میشود پمپ شروع به کار و تخلیه میکند و آب را از طریق یک شینگ به فاضلاب منتقل میکند . 

چنانچه این پمپ به هر دلیل معیوب شود اضافی آب کولر گازی از زیر پنل به بیرون نشت پیدا میکند در این حالت یا باید پمپ تعمیر و در صورت عدم امکان تعمیر تعویض گردد .

 

کثیفی فیلتر های هوای اواپراتور ( پنل داخلی )

فیلتر ها وظیفه تصفیه هوای وارد شده به اواپراتور را دارند ، هوای ورودی برای خنگ شدن ابتدا از فیلتر ها عبور میکند و سپس وارد کویل های اواپراتور میشوند ، این فیلترها در معرض گرد و غبار و کثیفی هوا هستند و هر 6 ماه یکبار باید شستشو داده شوند .

چنانچه فیلتر ها مسدود باشند هوا نمیتواند وارد اواپراتور شود و سرمای اواپراتور را دریافت کنند پس اواپراتور به علت سرمای بیش از حد دچار یخ زدگی میشود .

برای رفع آبریزی پنل کولر گازی و اسپیلت فیلتر ها را از جای خود خارج کنید و آنهارا بشویید و سپس در جای خود قرار دهید .

 

نصب نادرست از دلایل اصلی آب دادن کولر گازی و اسپیلت است

نصب کولر گازی نیازمند داشتن تخصص و تجربه کافی در نصب میباشد ، در بسیاری از مواقع رعایت نکردن اصول نصب اسپیلت از همان روز اول باعث آب دادن کولر گازی میشود . 

شایع ترین موارد مشاهده شده در نصب نادرست عبارت اند از :

  • تراز نبودن پنل داخلی 
  • دو پهنی لوله ها 
  • اضافی لوله کشی ( بیش از 15 متر ) 
  • نشت گاز پس از نصب 
  • نشتی گاز از اتصالات مهره و پرچ ها 

برای نصب کولر گازی حتما از نصاب های ماهر و با تجربه کمک بگیرید تا با اینگونه مشکلات روبرو نشوید . 

 

وجود رطوبت بیش از حد در محیط

در بسیاری از مواقع کاربران برای سرمای بیشتر در فصول گرن از کولر آبی و گازی همزمان استفاده میکنند ، روال کار کرد این دو دستگاه کاملا مخالف و متضاد همدیگر میباشد . 

کولر آبی با استفاده از رطوبت باعث ایجاد خنکی و کولر گازی با از بین برد رطوبت باعث ایجاد سرما میشود ، پیشنهاد میشود از این دو دستگاه هیچ وقت همزمان استفاده نشود . 

زمانی که این دو دستگاه با یکدیگر شروع بکار میکنند دائما رطوبت از طریق کولر آبی ایجاد و در کولر گازی تبدیل به آب میشود ، خحم بیش از اندازه آب جمع شده میتواند در مسیر حروجی به مشکل برخورد کرده و باعث آبریزی کولر گازی و اسپیلت گردد . 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *