سرویس برتر

سرویس برتر

عیب یابی کولر گازی اسپیلت

تعمیر کولر گازی

عیب یابی کولر گازی و اسپیلت مهم ترین مرحله برای تعمیر کولر گازی میباشد ، تا زمانی که عیب یابی کولر گازی به درستی انجام نشود نمیتوان مشکل دستگاه را برطرف کرد ، با ما همراه باشید تا آموزش عیب یابی کولر گازی را از 0 تا 100 بیاموزید . 

ما در این مقاله تمامی مشکلات و خرابی های کولر گازی را بصورت کامل و جامع تشریح کرده ایم ، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و چنانچه سوالی در ذهنتان هست در قسمت نظرات کاربران از ما بپرسید کارشناسان ما در کمترین زمان پاسخ شما را میدهند . 

فهرست صفحه

راهنمای آنلاین عیب یابی کولر گازی

تمامی کولر گازی و اسپیلت ها از طراحی و ساختار قطعات یکسانی تشکیل شده اند ، از همین روی میتوان گفت عیب یابی کولر گازی و اسپیلت ها به یک صورت انجام میگردد . 

به عنوان مثال عیب یابی در کولر گازی سامسونگ با کولر گازی ال جی ، جنرال ، دوو ، گری و سایر برنده ها به یک صورت انجام میگردد .

تمامی کولر گازی ها از قسمت های زیر تشکیل شده اند : 

  1. کمپرسور 
  2. لوله مویی 
  3. شیر سرویس 
  4. کندانسور 
  5. شیر برقی 
  6. خازن 
  7. فن 
  8. اواپراتور 
  9. برد الکترونیکی 
  10. دمپر 
  11. پروانه دمپر 
  12. سنسور 
  13. صفحه نمایشگر 
  14. ریموت کنترل 

این اجزا در تمامی کولر گازی و اسپیلت ها وجود دارد ، روال خنک کنندگی و گرمایش در تمامی کولر گازی ها به یک شکل انجام میگردد. 

نحوه تشخیص عیب کولر گازی

برای تشخیص مشکل و قطعات معیوب باید نسبت به مشاهدات بالینی از دستگاه اقدام نمود اکثر مشکلات کولر گازی به یکی از اشکال زیر نمایان میشوند . 

  1. کم شدن سرمای کولر گازی 
  2. خنک نکردن کولر گازی یا تولید باد گرم 
  3. وجود برفک و یخ زدگی در پنل داخلی 
  4. وجود برفک و یخ زدگی در یونیت خارجی 
  5. کار نکردن گرمایش کولر گازی 
  6. آبریزش از یونیت داخلی کولر گازی 
  7. کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی 
  8. صدای زیاد و غیر طبیعی کولر گازی در حین کار 
  9. کار نکردن کمپرسور یا موتور کولر گازی 
  10. روشن نشدن کولر گازی 
  11. ظاهر شدن خطا یا ارور برروی صفحه نمایش 
  12. کم شدن قدرت پرتاب باد کولر گازی 

بوی بد و نامطبوع کولر در حین کار 

در ادامه هر کدام از موارد بالا به ترتیب مورد نقد و بررسی قرار میگیرند ، علاوه بر نحوه عیب یابی کولر گازی نحوه رفع و تعمیر آن در هر قسمت توضیح داده شده با ما همراه باشید . 

عیب یابی کم شدن سرمای کولر گازی و اسپیلت

کم شدن سرما به معنی وجود سرمایش در کولر گازی میباشد اما در این حالت سرمایش در حد و اندازه سرمایش ابتدایی کولر گازی و اسپیلت نمیباشد . 

دلایل کم شدن سرما کولر گازی و اسپیلت عبارت اند از : 

  • عدم سرویس دستگاه 
  • کمبود گاز مبرد 
  • گرفتگی فیلتر ها ی هوا 
  • کثیفی اواپراتور 
  • کثیفی کندانسور 
  • گرفتگی در مسیر لوله ها 

برای رفع این موارد و تعمیر دستگاه خود میتوانید با یکی از شعب سرویس برتر در تهران تماس بگیرید .

رفع کم شدن سرمای کولر گازی و اسپیلت

سرویس : اگر مدت زمان زیادی است که دستگاه خود را سرویس نکرده اید حتما اقدام به سرویس دستگاه کنید ، سرویس دستگاه بین 6 تا 12 ماه یکبار الزامی است . 

کمبود گاز : درصورتی که گاز مبرد کوبر گازی کم شده باشد بدر روال سرما سازی اختلال ایجاد میشود ، در این حالت اگر گاز مبرد R22 باشد با شارژ گاز تکمیلی مشکل رفع میشود ، چنانچه گاز مبرد R410 باشد باید گاز دستگپاه تخلیه و مجددا شارژ گاز انجام شود . 

گرفتگی فیلتر هوا : فیلتر ها ورودی هوا روی پنل داخلی در معرض گرد و غبار و آلودگی هستند ، این فیلتر ها بین 3 تا 6 ماه یکبار باید شسته شوند ، درصورتی که مدت زمان زیادیست فیلتر ها را نشسته این با تمیز کردن آن مشکل برطرف خواهد شد . 

کثیفی اواپراتور : 100% گرد و غبار و آلودگی در فیلتر اصلی جذب نمیشود ، به علت رطوبت لوله های اواپراتور و گرد و غبار این قسمت به شدت کثیف میشود برای رفع این مشکل باید دستگاه سرویس شود . 

کثیفی کندانسور : کندانسور نیز به علت مجاورت با فضای خارجی بیش از اواپراتور در معرض آلودگیست ، این قسمت هر 3 تا 6 ماه یکبار باید توسط آب شستشو داده شود . 

گرفتگی در مسیر لوله ها : ممکن است در اثر اشتباهات در نصب صحیح دستگاه لوله رفت یا برگشت مسدود شده باشد ، در این حالت گاز بطور کامل در گردش نمی آید و باعث کم شدن سرمای کولر گازی میشود برای رفع این مشکل باید قسمتی که دچار گرفتگیست اصلاح شود . 

خنک نکردن و نحوه عیب یابی کولر گازی

خنک نکردن کولر گازی به منظور باد گرم کولر گازی میباشد ، برای عیب یابی کولر گازی باید قسمت های زیر مورد بررسی قرار بگیریند . 

  • خالی شدن کامل گاز کولر گازی و اسپیلت 
  • کار نکردن موتور کولر گازی 
  • خرابی برد الکترونیکی 
  • تنظیمات نادرست دما 
  • تنظیمات نادرست حالت کولر 

برای رفع این مشکلات با تعمیرگاه های مجاز و نمایندگی تعمیرات کولر گازی تماس بگیرید .  

رفع کم شدن سرمای کولر گازی و اسپیلت

خالی شدن گاز : چنانچه گاز مبرد دستگاه بطور کامل خالی شود کولر گازی مثل پنکه کار میکند و قدرت تولید سرما را ندارد ، در این حالت باید نشتی دستگاه پیدا و رفع شود ، سپس اقدام به شارژ گاز مجدد دستگاه شود . 

کار نکردن موتور : کار نکردن موتور به هر دلیلی باعث عدم خنک کردن کولر گازی میشود ، در قسمت عیب یابی موتور کولر گازی توضیحات کامل ارئه میشود . 

خرابی برد : چنانچه برد الکترونیکی دستورات لازم جهت کار کردن موتور را صادر نکند دستگاه خنک نمیکند ، برای رفع مشکلات الکترونیکی باید از تعمیرکاران مجرب کولر گازی کمک بگیرید . 

تنظیمات نادرست دما : زمانی که دمای تنظیم شده کاربر با دمای محیط یکسان یا بالاتر از دمای محیط باشد کولر گازی خنک نمیکند به تنظیمات دما توجه کنید . 

تنظیمات حالت کولر : حالت های سرمایش ، رطوب گیری ، گرمایش و فن وجود دارد ممکن است ناخودآگاه حالت دستگاه تغییر کرده باشد . 

عیب یابی برفک و یخ زدگی پنل اواپراتور کولر گازی و اسپیلت

یخ زدگی و برفک در پنل داخلی کولر گازی نشان دهنده وجود 2 مشکل در کولر گازی میباشد . 

  1. کمبود گاز 
  2. گرفتگی سیکل تبرید 

برای رفع این مشکلات از خدمات پس از فروش کولر گازی خود کمک بگیرید . 

رفع و تعمیر یخ زدگی اواپراتور

کمبود گاز : در این حالت 100% در دستگاه شما نشتی وجود دارد ، به یاد داشته باشید هیچگاه گاز کولر گازی تمام نمیشود و خالی شدن یا کم شدن گاز نشان دهنده نشتی میباشد ، برای رفع این مورد حتما باید نشتی پیدا و رفع شود سپس اقدام به شارژ گاز کولر گازی شود . 

گرفتگی سیکل تبرید : ممکن است در مسیر لوله کشی ، اواپراتور و کندانسور مسیر گاز مسدود شذه باشد ، در این حالت فشار گاز مبرد از حالت عادی افزایش میابد ، برای رفع این مشکل هر کدام از قسمت ها باید بطور جداگانه تست و عیب یابی شوند . 

علت یخ زدگی یونیت خارجی ( کندانسور ) کولر گازی و اسپیلت

یخ زدگی یونیت خارجی یا کندانسور در فصل زمستان و در حالت استفاده از گرمایش کولر گازی اتفاق می افتد ، این مشکل به علت سرد بودن محیط خارجی و تعویض سیکل سرمایش به گرمایش میبباشد . 

زمانی که از حالت گرمایش کولر گازی استفاده میکنید ، جای کندانسور و اواپراتور توسط شیر برقی تعوی میشود یعنی لوله رفت و برگشت جای خود را تعویض میکنند . 

برای رفع این مشکل باید محیط قرار گیری کندانسور را گرم کنید یا قسمتی از لوله های کندانسور ( 30% تا 50% ) آنرا با کارتن یا مقوا بپوشانید با این کار مشکل کولر گازی رفع میشود . 

آموزش عیب یابی کار نکردن گرمایش کولر گازی و اسپیلت

کار نکردن درحالت گرمایش یکی از مشکلات رایج و متداول کولر گازی ها در فصل زمستان میباشد این برای عیب یابی کولر گازی در این حالت باید قسمت های زیر مورد بررسی قرار بگیرند .

  • سنسور محیطی 
  • سنسور پایپ اواپراتور
  • سنسور پایپ کندانسور 
  • شیر برقی 
  • گاز 
  • برد الکترونیکی 

این 6 قسمت میتوانند دلیل کار نکردن گرمایش کولر گازی شما باشند . 

رفع کار نکردن گرمایش کولر گازی

سنسور محیطی : ممکن است سنسور محیطی معیوب باشد و نتواند اطلاعات درست از دمای محیط را به برد منتقل کند در این حالت دستور لازم جهت کار کردن کولر گازی صادر نمیشود . 

سنسور پایپ اواپراتور : سنسور پایپ وظیفه اندازه گیری دمای لوله های اواپراتور را برعهده دارد ، تا زمانی که لوله ها گرم نشوند فن کولر گازی کار نمیکند . 

سنسور پایپ کندانسور : ممکن است سنسور پایپ معیوب یا دچار یخ زدگی شده باشد در این حالت به علت اطالاعات غلط از دمای لوله های کندانسور کولر گازی کار نمیکند .

شیر برقی : یر برقی وظیفه تغییر جهت گاز ( جابجایی لوله رفت و برگشت ) را بر عهده دارد ، اگر شیر برقی عمل نکند کولر گازی همچنان در حالت سرمایش کار میکند .

کمبود گاز : کمبود گاز در زمستان بیشتر احساس میشود ، در صورتی که گاز دستگاه کم باشد گرما به سختی به اواپراتور منتقل میشود و زمان راه اندازی کولر طولانی و گرمایش نامطلوب میشود . 

برد الکترونیکی : ممکن است برد الکترونیکی ولتاژ لازم برای کار کرد شیر برقی را ارسال نکند در این حالت باز هم کولر کار نمیکند . 

علت آبریزی کولر گازی چیست ؟

خارج شدن آب از زیر پنل داخلی کولر گازی یکی از مشکلات رایج در فصل تابستان میباشد ، حالا علت آبریزش کولر گازی چیست ؟ 

  • گرفتگی مسیر تخلیه ( درین )
  • تراز نبودن پنل 
  • شکستن حوضچه درین 
  • یخ زدگی لوله های اواپراتور 
  • وجود رطوبت بیش از حد در محیط

برای رفع این مشکلات با تعمیرگاه های مجاز کولر گازی تماس بگیرید . 

رفع آبریزی کولر گازی و اسپیلت

گرفتگی مسیر تخلیه ( درین ) :ابتدا باید از باز بودن مسیر تخلیه مطمئن شد ، در بیشتر مواقع گرفتگی در این قسمت باعث ابریزی کولر گازی میشود . 

تراز نبودن پنل : برای خروج آب از کولر گازی باید پنل کاملا تراز نصب شود در غیر اینصورت آب از مسیر خود خروج نمیکند و از زیر پنل نشت میکند . 

شکستن حوضچه درین : در برخی موارد شکستن حوضچه درین مشاهده شده است برای رفع این مورد حوضچه باید تعویض یا اگر شکستگی سطحی است با چسب آکواریوم آب بندی شود . 

یخ زدگی : این مشکل در اثر کمبود گاز اتفاق می افتد و در زمان اتومات دستگاه آب شدن یخ ها باعث ابریزی میشود . 

وجود رطوبت : اگر درخانه کولر آبی دارید و همزمان از کولر آبی و گازی استفاده میکنید وجود رطوبت بیش از حد باعث بروز این مشکل میشود . 

 

عیب یابی کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی

کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی به یکی از دلایل زیر اتفاق می افتد .

تمام شدن باطری : در بیشتر مواقع ضعیف شدن و یا تمام شدن باطری علت بروز این مشکل میباشد . 

خرابی ریموت : ممکن است ریموت نتواند امواج را برای دیسپلی ارسال کند در این حالت توسط دوربین گوشی و فشردن یک دکمه میتوانید از ارسال امواج مطمئن شوید . 

خرابی دسیپلی : ممکن است گیرنده دیسپلی (د صفحه نمایش ) معیوب باشد در این حالت دیسپلی باید تعمیر شود . 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *