سرویس برتر

معرفی قطعات جاروبرقی و عملکرد آنها

قطعات جاروبرقی

شناخت و معرفی قطعات جاروبرقی برای استفاده مناسب از دستگاه امری ضروری است . بهتر است قبل از استفاده از دستگاه با قطعات جاروبرقی و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید .

جاروبرقی یکی از پرکاربرد ترین لوازم منزل می باشد که برای تمیزی و جمع آوری گرد و غبار از آن استفاده می شود .  در صورتیکه یکی از قطعات دچار مشکل شود عملکرد کلی دستگاه مختل می شود . در این مقاله به معرفی قطعات جاروبرقی می پردازیم تا در صورت به وجود آمدن مشکل برای جاروبرقی ، بتوانید تشخیص دهید کدام قسمت از جاروبرقی دچار مشکل شده است و اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات کرده و از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری کنید .

فهرست صفحه

معرفی قطعات جاروبرقی

جاروبرقی دارای قطعات زیادی می باشد که این قطعات با همکاری هم وظیفه تمیز کردن سطوح از گرد و غبار را انجام می دهند .قطعات بکار رفته در جاروبرقی های متفاوت یکی است با ساختار متفاوت . به همین خاطر باید از قطعات مربوط به دستگاه خود استفاده کنید . بطور مثال قطعات جاروبرقی پارس خزر با قطعات جارو برقی ال جی از لحاظ شکل و ساخت متفاوت هستند .

همه جاروبرقی ها به وسیله مکش ، گرد و غبار را وارد کیسه می کنند. این فرایند توسط یک موتور انجام میشود این موتور باعث چرخش سریع فن می شود و توسط تیغه های زاویه دار ، هوا را به داخل می کشد. حین انجام این فرایند سایر قطعات هم درگیر می شوند که در این مقاله به معرفی قطعات جاروبرقی می پردازیم .

جارو برقی شامل بدنه جارو برقی ، موتور ، برد الکتریکی ، لوله جاروبرقی ، فیلتر ، خرطومی ، پاکت زباله ، برس و پارویی و سیم جمع کن می شود .

با سرویس برتر همراه باشید تا با نحوه عملکرد قطعات جاروبرقی آشنا شوید .

 

بدنه جاروبرقی یکی از قطعات جاروبرقی

بدنه جاروبرقی یکی از قطعات جاروبرقی است از جنس پلاستیک که قطعات دیگر در آن قرار میگیرند و دارای رنگ ها ، شکل ها و ابعاد متفاوت می باشد و همچنین دارای چرخ هایی برای حرکت و جابجایی و سیمی برای وصل شدن به پریز برق می باشد.بدنه جارو برقی از دو بخش تشکیل شده است یک بخش شامل قطعاتی مثل کلیدها ، سیم جمع کن و قطعات جانبی و بخش دیگر شامل کیسه و فیلترها می باشد .

جنس و کیفیت بدنه جارو برقی تاثیر مستقیمی با قدرت مکش و صدای جارو برقی دارد . اگر بدنه جارو برقی بی کیفیت باشد مکش جارو برقی کم می شود و ایجاد سر و صدا می کند .

بدنه جاروبرقی توسط چرخ جابجا میشود . چرخ جاروبرقی یکی از مهم ترین قطعات جاروبرقی است که با استفاده از آن دستگاه را جابجا میکنیم و روی بدنه کلیدهایی وجود دارد که با استفاده از این کلیدها میتوان جاروبرقی را خاموش و روشن کرد و قدرت مکش را کم و زیاد کرد .

موتور جارو برقی و نحوه عملکرد آن

موتور جاروبرقی یکی از اصلی ترین قطعات جاروبرقی است . به عبارتی میتوان گفت قلب جاروبرقی می باشد.

موتور به یک فن متصل است که توسط درگاه اگزوز ، هوا را عبور می دهد و ایجاد مکش میکند . قدرت موتور بر حسب وات اندازه گیری می شود و دارای آمپر است اکثر موتورها توان 1600 تا 1800 می باشند. هر چه وات و آمپر بالاتر باشد قدرت موتور بالاتر می رود که کیفیت و مکش بهتری دارد اما باید به این نکته توجه کنید که جارو برقی با توان بالاتر از 2000 به علت مکش زیاد باعث فرسودگی فرش ها می شود .

ایجاد مشکل در موتور باعث از کار افتادن کل جارو برقی می شود . در صورتیکه جارو برقی شما روشن نشد یا بوی سوختگی استشمام کردید یکی از احتمالات این است که موتور جارو برقی دچار مشکل شده است میتوانید آن را تعمیر یا تعویض کنید. 

موتور جارو برقی به بخش هایی تقسیم می شود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم .

 

معرفی قطعات موتور جارو برقی

موتور جارو برقی از قطعاتی تشکیل شده است که به طور مختصر این قطعات جاروبرقی را مورد بررسی قرار می دهیم.

موتور جارو برقی شامل :

استاتور : قسمتی ساکن در جارو برقی است که  با ایجاد میدان الکتریکی برق را به قطعات دیگر می رساند .

جاروبک ( زغال ) : این قسمت از موتور انرژی الکتریکی را به کلکتور آرمیچر انتقال میدهد  و کیفیت این قطعه بسیار مهم است در صورتیکه بی کیفیت باشد باعث جرقه زدن می شود .

روتور ( آرمیچ ) : قسمتی چرخان است که از بلبرینگ ها ، کلکتور و… تشکیل شده است و سرعت چرخش آن به توان موتور بستگی دارد .

پروانه ( فن ) : جارو برقی دارای دو پروانه ثابت و متحرک می باشد . پروانه متحرک به محور روتور متصل است و ایجاد مکش میکند و پروانه ثابت هوای مکیده شده را به خارج از موتور انتقال می دهد .

کلکتور (بالشتک ) : دو دسته سیم پیچ است که روی تیغه های فلزی قرار میگیرد و میدان مغناطیسی برای چرخش روتور ایجاد میکند .

معرفی ترموستات جاروبرقی از قطعات جاروبرقی

ترموستات یکی ار مهمترین قطعات جاروبرقی است که وظیفه محافظت از موتور جاروبرقی و مانع آسیب دیدن جاروبرقی میشود . این قطعه کوچک از گرم شدن بیش از حد موتور جاروبرقی جلوگیری میکند .

این قطعه با گرم شدن بیش از اندازه موتور فرمان خاموش شدن دستگاه را به برد ارسال میکند تا از سوختن موتور جلوگیری کند . اگر با خاموش شدن جاروبرقی بوی سوختگی به مشامتان رسید سریعا جاروبرقی را جهت تعمیرات به نمایندگی های مجاز انتقال دهید . امکان دارد بوی سوختگی از ترموستات جاروبرقی باشد و با تشخیص اشتباه اقدام به تعویض موتور که شامل هزینه بالایی میشود کنند . به همین خاطر جهت تعمیرات جاروبرقی حتما از خدمات تعمیرگاه های مجاز استفاده کنید .

معرفی مدار جارو برقی و نحوه عملکرد آن

برد جارو برقی یکی از مهمترین قطعات جارو برقی است که وظیفه فرمان دادن به بخش های دیگر را دارد.

خرابی برد الکترونیکی باعث میشود عملکرد تمامی قطعات با مختل شود . برد دارای مدارها و اتصالاتی است که فرمان هایی مثل سرعت جارو ، میزان قدرت مکش و … را کنترل می کند . در صورت به وجود آمدن ایرادی در برد ، دستگاه از کار میافتد و باید اقدام به تعمیر یا تعویض این قطعه شود .

از آنجایی که تعمیر یا تعویض برد کاری تخصصی است حتما باید توسط تکنسین های متخصص انجام شود .

معرفی دیمر جاروبرقی و نحوه عملکرد آن

دیمر در اکثر لوازم الکتریکی استفاده میشود . دیمر یکی از قطعات جاروبرقی است که وظیفه کنترل ولتاژ و تغییر ولتاژ از کمترین حالت به بیشترین حالت را برعهده دارد . از دیمر در جاروبرقی برای کنترل دور سرعت موتور و همچنین ثابت نگه داشتن ولتاژ استفاده میشود .

معرفی کیسه جارو برقی یکی از قطعات جاروبرقی

کیسه جارو برقی نیز یکی از مهمترین قطعات جاروبرقی می باشد که گرد و غبار را داخل خود نگهداری میکند . کیسه یا پاکت جارو برقی در انواع  دائمی ، یکبار مصرف ، سطلی می باشد .

کیسه های دائمی : این کیسه ها از نظر اقتصادی به صرفه است و دوستدار محیط زیست اند ولی در صورت پر شدن نیاز به تخلیه دارند و به دلیل پخش شدن ذرات در هوا به سلامتی شما آسیب میرساند .

کیسه های یک بار مصرف : این کیسه ها درارای ظرفیتی میباشند که بعد از پر شدن درپوش آن را میبندند تا ذرات به محیط برنگردند و در انواع کاغذی ، 5 لایه و هپا میباشد .

کیسه های سطلی : این کیسه ها برای تمیز کردن فضاهای بزرگ استفاده میشود و نیاز به جارو برقی های سطلی نیز دارد . 

معرفی فیلتر از قطعات جاروبرقی

جارو برقی برای نظافت خانه استفاده میشود و زباله ها و گرد و غبار را جمع آوری میکند فیلترها ذرات کوچک را در خود جذب میکند و از بازگشت ذرات به داخل محیط جلوگیری میکند . فیلتر داخلی و خارجی در جارو برقی وجود دارد که فیلتر داخلی در داخل محفظه و پشت کیسه است که وظیفه جلوگیری از ورود ذرات به داخل جارو برقی را دارد و فیلتر خارجی از جنس هپا است که در پشت جارو برقی قرار دارد و وظیفه جلوگیری از پخش ذرات ریز در هوا را بر عهده دارد .

قطعات بیرونی جاروبرقی
  • زانویی : این قطعه خرطومی و لوله تلسکوپی را به هم متصل میکند که در انواع معمولی و ریموت دار و از جنس پلاستیک می باشد .
  • خرطومی : یکی از مهمترین اجزای جارو برقی است . این شیلنگ ها انعطاف پذیر هستند که دارای قطر و طول و جنسهای متفاوتی می باشد که جنس کنفی کیفیت بیشتری نسیت به پلاستیکی دارد . 
  • لوله تلسکوپی : از دو لوله به هم چسبیده صاف فلزی تشکیل می شود که یکی داخل دیگری قرار دارد و بصورت ریلی قابل تنظیم است یک سر لوله به شیلنگ و سر دیگر به برس متصل میشود .
  • برس جاروبرقی یا پارویی : برس به انتهای لوله استیل وصل میشود و مکش از طریق لوله تلسکوپی به سطوح منتقل میشود و باعث جمع آوری گرد و غبار میشود . برس جارو برقی قابل تعمیر نمیباشد در صورت خرابی میتوانید آن را تعویض کنید .
  • اتصالات جاروبرقی : جاروبرقی ها اتصالات مختلفی برای تمیزی سطوح متفاوت دارند . مثلا برای برای تمیزی جاهای باریک ، مبلمان ، لامپ و … اتصالات مخصوصی همراه جاروبرقی است که به سری لوله استیل وصل میشوند .
  • سیم جمع کن : قطعه مکانیکی می باشد که با استفاده از برق سیم برقی دستگاه را بعد از اتمام کار جمع میکند و روی بدنه قرار گرفته است .
 
این مقاله توسط مرکز تخصصی تعمیرات جاروبرقی در تهران تهیه و منتشر شده است .
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *