جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

علت خرابی مگنترون مایکروفر (عیب یابی و رفع مشکل)

سرویس برتر > عیب یابی مایکروفر > علت خرابی مگنترون مایکروفر
دلایل خرابی مگنترون

مگنترون یکی از قطعات اصلی و پرکاربرد تمامی مایکروفرها است؛ این قطعه وظیفه اصلی گرم کردن غذا را بر عهده دارد و طبیعتا خرابی مگنترون مایکروفر، علاوه بر مشکل گرم نکردن غذا می‌تواند آسیب‌های دیگری نیز برای ماکروفر شما به‌دنبال داشته باشد. با ما همراه باشید؛ در این مقاله سعی داریم تا نحوه کارکرد، علت‌ خرابی مگنترون مایکروفر، علائه خرابی و نحوه رفع این مشکل را برای شما به‌طور کامل و جامع توضیح دهیم.

اگر پس از خواندن مقاله یا حین خواندن آن، سوال و یا مشکلی در این زمینه داشتید؛ می‌توانید با شماره‌گیری 67549-021 با کارشناسان و متخصصین ما در ارتباط قرار بگیرید. در صورت تمایل نیز می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها با بیان نظرات و سوال خود در بهبود کیفیت خدمات شرکت سرویس برتر مشارکت داشته باشید.

سرویس برتر، سرویسی برتر برای لوازم خانگی شما

راهنمای مطالعه

مگنترون چگونه کار میکند؟

در ابتدا بهتر است بدانیم که اصلا لامپ اشعه یا لامپ مگنترون چیست و نحوه کار مگنترون مایکروفر چگونه است؟

مگنترون قلب تپنده مایکروفر شما است؛ این قطعه متشکل از دو آهنربا با ولتاژ بالای الکتریسته است که به وسیله تحریک الکترون‌های روی خود موجب ساطع شدن امواج الکترومغناطیسی و گرم شدن غذا می‌شود. طول موج این امواج 1 میلی متر الی 30 سانتی متر است اما شما نه نوری می‌بینید و نه صدایی می‌شنوید این دقیقا خاصیت الکترومغناطیسی لامپ اشعه است؛ تا حدودی این ماجرا شبیه ماجرایی است که در امواج تلویزیون شاهد هستیم.

مگنترون مایکروفر با ترانس های‌ولتاژ و خازن رابطه مستقیم دارد؛ برای تامین برق مورد نیاز تحریک پذیری آهنرباهای مگنترون، از سیم پیچی مسی به نام ترانس های‌ولتاژ و شدت دهنده جریان برقی به اسم خازن (تبدیل برق 220 ولت شهری به 2000 ولت مورد نیاز مگنترون مایکروفر برای تولید اشعه الکترومغناطیسی) استفاده می‌شود.

علائم خرابی مگنترون

نحوه تشخیص خرابی مگنترون چگونه است؟ موارد زیر نشانه‌های خرابی مگنترون هستند:

  1. عدم گرم شدن غذا در ماکروفر
  2. بوی سوختگی شدید یا بوی سیم سوخته
  3. کم شدن شدت گرمای غذا
  4. مشاهده جرقه در داخل کابین ماکروفر
  5. شنیده شدن صدای غیر طبیعی مثل صدای سوت یا صدای مهیب و یا حتی سکوت در هنگام کارکرد ماکروفر

چنانچه متوجه هر یک از علائم خرابی مگنترون شدید؛ حتما و فورا اقدام به تماس با شرکت سرویس برتر کرده تا از آسیب‌های پرهزینه و دردسر‌ساز جلوگیری کنید.

علت خرابی مگنترون و نحوه رفع مشکل

  1. خرابی نازل اشعه مگنترون 
  2. اشکال در آهنرباهای مگنترون
  3. ایراد در آنتن سر مگنترون
  4. مشکل در سیم‌کشی و اتصالات
  5. خرابی پایه اتصال و ترمینال مگنترون

برای رفع مشکل خرابی مگنترون باید موارد بالا به‌صورت دقیق بررسی شوند و بعد از عیب یابی و پیدا کردن علت خرابی مگنترون اقدام به رفع مشکل شود.

1- خرابی نازل اشعه مگنترون مایکروفر

در قسمت انتهایی لامپ اشعه مگنترون، یک لوله مسی وجود دارد. این لوله ممکن است در اثر حرارت زیاد و یا استفاده طولانی مدت از دستگاه، ذوب شود یا بسوزد. این اتفاق بدلیل استفاده نادرست از دستگاه (قرار دادن ظرف فلزی و یا انجام کارهای ممنوعه استفاده از مایکروفر) رخ می‌دهد. معمولا خرابی این قطعه با جرقه‌های به شدت زیاد (مشاهده آتش و شعله در داخل کابین) یا صدای سوت بلند قابل تشخیص است.

تنها راه رفع این مشکل تعویض مگنترون مایکروفر است؛ نازل مگنترون به هیچ عنوان قابل تعمیر و یا تعویض نیست. توجه داشته باشید که در هر حالتی تعویض لامپ اشعه مایکروفر به‌صرفه‌تر از تعویض کل ماکروفر است؛ خواه دستگاه شما قدیمی باشد یا جدید، دستگاه‌های قدیمی به مراتب کیفیت و دوام قطعات بیشتری نسبت به دستگاه‌های جدید و امروزی دارند. پس اگر دستگاه شما قدیمی است؛ هرگز این اشتباه را نکنید که دستگاه ارزش تعمیر ندارد.

2- آهنربای مگنترون مایکروفر

در قسمت میانی لامپ مگنترون دو قطعه آهنربای دایره‌ای شکل وجود دارد؛ که در صورت گرم شدن شدید و بیش از حد ممکن است بشکنند و یا ترک بردارند. بدون این دو آهنربا مگنترون مایکروفر هیچ کارایی نداشته و عملکرد کل دستگاه با ایراد همراه خواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت مهمترین قطعه تشکیل دهنده مگنترون مایکروفر همین دو آهنربا است. خرابی آهنرباها معمولا با صدای مهیب و همچنین عدم گرمایش مواد غذایی قابل تشخیص است.

آهنربای مگنترون مایکروفر نیز همچون نازل آن در صورت خرابی (شکستگی یا ترک) به هیچ عنوان قابل تعمیر نیست و طبیعتا چاره‌ای جز تعویض کلی لامپ مگنترون مایکروفر وجود ندارد.

3- خرابی آنتن مگنترون مایکروفر

در آخرین قسمت از مگنترون مایکروفر (قسمت انتهایی نازل) آنتن مگنترون قرار دارد. قطعه‌ای فوق العاده حساس و کاربردی که وظیفه پخش اشعه در تمام کابین را برعهده دارد؛ خرابی این قطعه با جرقه‌های خفیف و صدای جیر جیر، هنگام کارکرد دستگاه قابل تشخیص است.

خبر خوب در مورد این قطعه آن است که بر خلاف دو قطعه توضیح داده شده در قسمت‌های قبل این قطعه با هزینه به مراتب کمتری نسبت به تعویض کلی مگنترون، قابل تعمیر است. فقط توجه داشته باشید این قطعه در ارتباط مستقیم با کاغذ میکا قرار دارد و پس از تعویض این قطعه باید حتما محافظ اشعه یا همان به‌اصطلاح میکا نیز تعویض گردد.

4- اتصالات مگنترون مایکروفر

برای افزایش ایمنی در داخل ماکروفر سه الی چهار میکروسوئیچ قرار داده شده است که در مدار داخلی به صورت سری با لامپ مگنترون هستند و در هنگام باز و بسته شدن درب ماکروفر قطع و وصل می‌شوند؛ معمولا خرابی آن‌ها با گرم نشدن غذا و یا پریدن فیوز از جعبه مینیاتوری داخل ساختمان قابل تشخیص است.

چنانچه هر یک از این میکروسوئیچ‌ها دچار مشکل شوند سبب مختل شدن عملکرد مگنترون مایکروفر خواهند شد؛ توجه داشته باشید که در این حالت درست است که غذا گرم نمی‌شود و یا به‌اصطلاح لامپ اشعه کارایی ندارد اما ایراد از مگنترون نیست بلکه با تعویض میکروسوئیچ مشکل برطرف می‌شود؛ قبل از تعویض میکروسوئیچ‌ها اتصالات آن‌ها را چک کنید ممکن است شل شده باشد.

5- مشکلات پایه اتصال و ترمینال مگنترون مایکروفر

در قسمت ابتدایی مگنترون دو پایه اتصال وجود دارد که برای رساندن برق مورد نیاز در این قسمت تعبیه شده است و فیش های خروجی از ترانس های‌ولتاژ و خازن به آن متصل می‌گردد. در صورت خرابی این پایه ها در 50 درصد موارد مشکل با تعویض پایه‌ها قابل برطرف شدن است و در 50 درصد مواقع نیز در صورت ضربه یا آسیب شدید به این قسمت نیاز به تعویض لامپ مگنترون است.

در داخل مگنترون مایکروفر یک عایق قرار داده شده است که از لامپ اشعه در برابر ولتاژ بالا محافظت می‌کند. اگر عایق آسیب ببیند و اقدام به تعویض آن نشود پس از اندکی وقت منجر به از کار افتادن ترمینال عبور اشعه شده و بنابراین منجر به از کار افتادن مگنترون مایکروفر می‌گردد.

روش تست مگنترون مایکروویو

برای اینکه متوجه شوید مگنترون سالم است یا خیر؟ باید تست مگنترون مایکروفر را به ترتیب زیر انجام دهید:

  1. جدا کردن دستگاه را از پریز برق
  2. جداکردن اتصالات از مگنترون و بیرون آوردن آن از داخل ماکروفر
  3. با استفاده از اهم متر مقاومت مگنترون را اندازه گیری کنید
  4. قرار دادن اهم متر برروی بالاترین درجه ممکن
  5. قرار دادن هر پراپ اهم متر بر روی یک پایه اتصال و نوشتن عدد نشان داده شده؛ بر عکس قرار دادن پراپ‌ها و دوباره اندازه‌گیری و یادداشت عدد.
  6. مقدار اهم نشان داده در هر دو تست انجام شده باید کمتر از عدد یک باشد.

نحوه تعمیر مگنترون مایکروفر

اگر پس از تست مگنترون متوجه شدید مگنترون معیوب است؛ ممکن است با تعویض آنتن سر لامپ مشکل رفع شود اما اگر مشکل رفع نشد قطعه مگنترون قابل تعمیر نیست و باید آن را با قطعه جدید تعویض کنید. پس از تعویض مگنترون قطعاتی مانند ترانس های‌ولتاژ، خازن، دیود و فیوز های ولتاژ که با مگنترون در ارتباط هستند نیز چک شوند.

خرابی احتمالی مگنترون مایکروفر می‌تواند منجر به آسیب دیدن قطعاتی که در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند مانند ترانس های ولتاژ و خازن شود. دو قطعه دیگر دیود و فیوز های ‌ولتاژ نیز به صورت غیر مستقیم با مگنترون مایکروفر در ارتباط هستند؛ بی‌شک خرابی بلند مدت مگنترون مایکروفر بر عملکرد این دو قطعه نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. (دیود وظیفه یکسو کردن جریان برق (تبدیل جریان AC متناوب به DC مستقیم) و فیوز های‌ولتاژ نیز وظیفه برقراری ارتباط بین خازن و ترانس های‌ولتاژ را برعهده دارد.)

اطلاعات بیشتر: قیمت مگنترون مایکروفر

دلایل خرابی مگنترون چیست؟

موارد زیر عواملی هستند که بر خراب شدن مگنترون تاثیرگذارند:

  • استفاده نادرست یا مداوم از دستگاه
  • قرار دادن ظروف فلزی داخل ماکروفر
  • مشکلات برقی و نوسانات
  • قرار دادن دستگاه در محیطی بسته
  • تمیز نکردن داخل دستگاه پس از استفاده و جرقه زدن مایکروویو
  • اتمام عمر مفید قطعه

نتیجه گیری عیب یابی مگنترون ماکروفر و سولاردام

در این مقاله با نحوه کارکرد، عیب‌یابی علت خرابی مگنترون مایکروفر و نحوه رفع مشکل آشنا شوید. بهتر است برای افزایش طول عمر مگنترون مایکروفر از استفاده مداوم و طولانی مدت از دستگاه خودداری نمایید.

اگر سوالی در مورد مگنترون و یا ماکروفر خود دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما درمیان بگذارید تا کارشناسان ما راهنمایی های لازم را به شما ارئه دهند؛ برای ثبت درخواست تعمیر مایکروفر می‌توانید با شماره‌گیری 67549-021 اقدام به برقراری ارتباط با کارشناسان ما کنید.

خدمات انواع مایکروفر

سرویس برتر

برای ثبت درخواست سرویس و تعمیر لطفا موارد زیر را تکمیل کنید.